Sąsiedzi 2021 / Neighbours 2021

English version below

To już po raz czwarty zespołowi Firleja przyjdzie się zmierzyć z projektem "Sąsiedzi" czyli trasą koncertową, mikro festiwalem polskiej muzyki improwizowanej. Nasz cel jest niezmienny: spotkać się w gronie najbliższych sąsiadów, aby w nieskrępowanej artystycznej atmosferze przełamywać stereotypy kulturowe, tworzyć nowe kolaboracje i zawiązywać przyjaźnie na śmierć i życie. I to się dzieje. Od początku filarami projektu są dwie niezwykłe osobowości: legenda improwizacji saksofonista Mikołaj Trzaska oraz multiinstrumentalista i trębacz Petr Vrba, oraz gwiazda perkusji Balázs Pándi. Niezapomnianych przeżyć dostarczyły koncerty Wacława Zimpela, Bastarda Trio, Młynarski & Masecki Jazz Band. Kto wie czy najistotniejsze były wspólne projekty, których świadkiem był praski klub Punktum-Krasovka, gdzie odbywały się rezydencje i wspólne polsko-czeskie projekty młodych artystów z Mikołajem Trzaską, Pawłem Szamburskim, a zwłaszcza koncert zespołu Ślina. Być może ważniejszy jest zaszczyt współpracy i występów w Opus Jazz Club w Budapeszcie. Kto to rozsądzi? Nie wiem.

W tym roku czekają na nas kolejne wyzwania. Nowe sceny i miasta. Nowi artyści. Wszytko po to, żeby idea, jak mówią politycy "dobrego sąsiedztwa" miała realny kształt, zdjęła garnitur i poszła w miasto. W trampkach. Spotkajmy się w 2021 Boskovicach, Lwowie, Bratysławie i Pradze. Koniecznie na żywo.

Robert Chmielewski – dyrektor Ośrodka Działań Artystycznych "Firlej" we Wrocławiu

   

 

MIKOŁAJ TRZASKA

Ikona polskiej sceny improwizowanej. Kompozytor, saksofonista i klarnecista basowy. Łączy w swojej muzyce elementy improwizacji i tradycyjnej muzyki żydowskiej. Był współzałożycielem i saksofonistą formacji Miłość, która jest uważana za jedną z najistotniejszych na scenie yassowej. Jest kompozytorem muzyki filmowej, komponował i nagrywał muzykę m.in. do filmów Wojciecha Smarzowskiego, jak „Róża”, „Wołyń”, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka” czy „Kler”, do filmów animowanych „Debiut” (2016) i „Bernard” (2017) oraz dokumentalnych. W 2018 roku miała premierę grecko-polska produkcja „Litość” z jego muzyką. Współpracował z wieloma muzykami, m.in. z takimi jak: Jurij Andruchowycz (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noël Akchoté, Peter Friis Nielsen, Peeter Uuskyl, Paul Wirkus, Johannes Firsch, Peter Ole Jorgensen, Tymon Tymański, Leszek Możdżer, Peter Brötzmann, Marcin i Bartłomiej Oleś, Tomasz Stańko, Lester Bowie, Ken Vandermark, Joe McPhee, Fisz i Emade. Brał udział w projektach Shofar i Ircha Clarinet Quartet, a w 2014 roku zadebiutował z trio w składzie Mikołaj Trzaska, Andrzej Stasiuk i Tomasz Budzyński, które następnie przyjęło nazwę Rimbaud. Laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2003 i 2012.

http://www.trzaska.art.pl

 

BALÁZS PÁNDI

Węgierski perkusista, którzy brał udział w wielu projektach na pograniczu różnych gatunków muzycznych (dark   jazz, free jazz, free improvisation, experimental rock, noise, avantgarde). Współpracował z Merzbow, Venetian   Snares, Zu, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Obake, Metallic Taste of Blood, Matsem Gustaffsonem, Joe Morrisem, Ivo Perelmanem, Jamie Saftem, Wadada Leo Smithem, Thurston Moorem, Keiji Hano, Marco   Eneidim,  K K Nullem, Roswellem Ruddem i Trevorem Dunnem. Od lat nagrywa wydawnictwa z Keiji Haino, Merzbow. Jest znany na scenie noise, break core, doom metal oraz cenią go muzycy sceny improwizowanej.

Balázs Pándi na facebooku

 

 

PETR VRBA

Multiinstrumentalista znany z eksperymentów na polu wolnej improwizacji, do których najczęściej wykorzystuje trąbkę, klarnet, wibrujące głośniki i rozmaite obiekty znalezione. Jest uważany za jedną z najważniejszych postaci praskiej sceny eksperymentalnej. Współpracował z wieloma muzykami m.in Xavier´em Charles´em, Axel´em Dörner´em, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinskim, Franz´em Hautzinger´em, Chris´em Heenan´em, Matthew Goodheart´em, Christof´em Kurzmann´em, Seijiro Murayamą, Ivan´em Palacký, Miro Tóth´em, Michael´em Zerang. Razem z amerykańskim kompozytorem Georgem Cremaschi brał udział w Praskiej Orkiestrze Improwizowanej oraz został zaproszony do współpracy ze słowackim zespołem Möbius.

http://www.vrrrba.cz/

    

  

MARK TOKAR

Kluczowa figura ukraińskiej sceny improwizowanej. To pierwszy ukraiński muzyk, który wystąpił na prestiżowym festiwalu jazzowym w Chicago w 2012 roku. W 2006 roku nagrał swój pierwszy album „Yatoku” (z Yurijem Yaremczukom i Klausem Kugelem), który został wydany przez Not Two. Następnie kariera Marka Tokara gwałtownie się rozwinęła. Od 2007 roku jest członkiem projektu Ken Vandermark Resonance, jako muzyk grał w wielu projektach i na różnych festiwalach w USA, Niemczech, Polsce, Austrii, Francji, Ukrainie, Rosji, Chorwacji, Słowenii, we Włoszech, na Węgrzech, Litwie, Łotwie, w Gruzji, Azerbejdżanie, Luksemburgu, Izraelu i w Czechach.

Mark bierze udział w takich międzynarodowych projektach jak wspomniany już projekt rezonansu Kena Vandermarka, a także Undivided, Five Spot, Four, Varpaj, Yatoku, 2014, Ultramarine, Collective Four. Jednocześnie jest liderem międzynarodowych projektów: Leo'm'art, Mark Tokar Quintet i Avtokar. Jest również współzałożycielem i uczestnikiem takich projektów literackich i muzycznych, jak: „Albert lub najwyższa forma egzekucji”, „Antonycz w domu”, „Morele z Donbasu”, „Eneida lub niekończąca się podróż”, „V.Stus” i „Na tym polu niebieski jak len”.

Mark Tokar na facebooku

 

PAWEŁ SZAMBURSKI

Paweł Szamburski (ur. 1980r.) klarnecista, kompozytor i animator kultury. Od 20 lat aktywnie działa na polskiej i międzynarodowej scenie muzycznej. Związany ze środowiskiem artystycznym Lado oraz wytwórnią Lado ABC - realizuje festiwale, koncerty, warsztaty edukacyjne aktywnie przyczyniając się do promocji i upowszechniania nowej muzyki polskiej.

Szamburski współtworzy zespół BASTARDA, który w nowatorski sposób interpretuje muzykę dawną - średniowieczną i renesansową, a także inspiruje się szeroko pojętym folklorem - w tym chasydzkimi Nigunami czy pięśniami Fado.

W duecie SZAZA - Szamburski/Zakrocki - artysta działa na polu interdyscyplinarnym. Komponuje dla filmu, teatru, kina niemego czy słuchowisk radiowych. Paweł Szamburski tworzy również projekty solowe min: „Ceratitis Capitata” nazwiązujący do muzyki liturgicznej pięciu wielkich religii basenu Morza Śródziemnego. W swojej pracy twórczej i kompozytorskiej najczęściej wykorzystuje klarnety, głos oraz elektronikę.

Paweł Szamburski na Bandcamp

 

BŁOTO

Błoto to zespół który zrodził się z przypadku jak kałuża po deszczu. Latem 2018 na trasie koncertowej wrocławskiego sekstetu EABS pomiędzy Brzegiem Dolnym, Łodzią i Sopotem wypadał dzień wolny między koncertami. W drodze do trójmiasta skład coraz bardziej się zmniejszał. W samochodzie zostali: Marek Pędziwiatr aka Latarnik (instrumenty klawiszowe / syntezatory), Paweł Stachowiak aka Wuja HZG (bas), Marcin Rak aka Cancer G (perkusja), Olaf Węgier aka OlafSaxx (saksofon tenorowy / perkusjonalia). Po zaskakującym sukcesie debiutanckiej płyty kwartetu Błoto nie opadł jeszcze kurz... Idąc za ciosem, znane z improwizacji w trudnych warunkach Błoto wydało drugi w 2020 roku album pt. “Kwiatostan” we współpracy Astigmatic Records z warszawskim klubem Jassmine. Na początku 2021 otaczająca nas rzeczywistość nadal dostarczała zespołowi inspiracji do tworzenia. Dlatego kwartet Błoto posiadając kolejny punkt zaczepny potrzebował jedynie małego impulsu do wejścia do studia. Powodem do następnego muzycznego spotkania okazał się Program Drugi Polskiego Radia, który wyszedł z inicjatywą zaproszenia zespołu do “Domówki z Dwójką”. Taki był zaczyn do powstania “Kwasów i zasad”. Trzeciej pełnoprawnej płyty Błota. Muzyka wrocławskiego kwartetu jest mocno osadzona na brutalnych hip-hopowych fundamentach, odwołujących się bardzo luźno do brzmienia lat 90-tych. Jest to muzyka brudna i bezkompromisowa, której siła leży w bębnach i basie. W pewnym sensie również radykalna. Oddaje klimat czasów w których powstawała. Czasów niekorzystnych zmian klimatycznych, wyraźnych podziałów społecznych, mowy nienawiści, rosnącego nacjonalizmu, brutalności policji, nepotyzmu, układów politycznych i rozmontowywania struktur państwa prawa. To wszystko dzieje się na naszych oczach. Następuje erozja naszej gleby i systemów społecznych.

 

KUBA WIĘCEK

Kuba Więcek – urodzony w 1994 roku saksofonista i kompozytor to najmłodszy bohater kultowej serii Polish Jazz. Według czytelników Jazz Forum w 2018 roku jest trzecim najlepszym muzykiem w kategorii saksofonu altowego, tuż po Henryku Miśkiewiczu i Macieju Obarze. Artysta inspiruje się między innymi twórczością Kanye’a Westa. Do gościnnego udziału na swojej drugiej płycie zaprosił Marcina Maseckiego, odpowiadającego za muzykę do nominowanego do Oscara filmu „Zimna wojna”. Kształcił się w kopenhaskim Rhythmic Music Conservatorium. Sięga po elektronikę, muzykę klasyczną, folk, rock, hip-hop, a obok albumów Coltrane’a i Parkera na jego półkach znajdują się także nagrania Steve’a Reicha i Toma Waitsa.

W 2017 roku otrzymał nagrodę Mateusza Trójki za „wyjątkowy kunszt kompozytorski i talent wykonawczy”. W 2018 jego debiutancka płyta „Another Raindrop” przyniosła nagrodę Fryderyka w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku. Nagrana wraz z Michałem Barańskim i Łukaszem Żytą ukazała się nakładem Polskich Nagrań „Muza” w serii „Polish Jazz”. W ten sposób Kuba Więcek stał się pierwszym od 28 lat i jednocześnie najmłodszym debiutantem w historii tej serii. Kolejna płyta, „Multitasking”, to dzieło tego samego składu, płyta tria niesie nowe kombinacje dźwięków, blisko- i dalekowschodnie inspiracje, a także twórczą radość i wielobarwność kompozytora-saksofonisty, co podkreśla projekt okładki, którą wykonał jeden z najaktywniejszych twórców polskiej sceny niezależnej – Macio Moretti.

 

PARTNERZY PROJEKTU:

OPUS JAZZ CLUB

Opus Jazz Club to klub jazzowy funkcjonujący w Budapest Music Center od 2013 roku. Od wtorku do soboty jest miejscem koncertów jazzowych węgierskich i europejskich gwiazd.

Budapest Music Center został założony w 1996 roku z inicjatywy László Gőza, trębacza i nauczyciela muzyki. BMC zajmuje się m.in. promocją jazzu, klasyki i awangardy. Organizują koncerty, festiwale i przeglądy muzyczne, prowadzą archiwum i bazę danych na temat muzyki węgierskiej, współpracują z zagranicznymi ośrodkami. Od 1998 funkcjonuje również wydawnictwo płytowe BMC. Jednym z najnowszych wydawnictw, którym chwali się BMC jest duet Marcina Maseckiego z Jerzym Rogińskim pt. Ragtime.

Opus Jazz Club (Budapest, HU) http://opusjazzclub.hu/

 

NOVA CVERNOVKA

Nova Cvernovka znajduje się w opuszczonej szkole chemicznej w Bratysławie. Poprzednio zlokalizowana w starej fabryce nici w przeciągu dekady stała się miejscem dla artystów, twórców graffiti, malarzy, fotografów, twórców filmów, muzyków i designerów. Jest jednym z istotniejszych miejsc spontanicznych wydarzeń kulturalnych i życia społecznego w mieście.

Nova Cvernovka (Bratislava, SK) http://novacvernovka.eu/

 

DZYGA

Centrum artystyczne Dzyga, we Lwowie, jest legendarnym miejscem dla miłośników sztuki współczesnej od 25 lat. Określa się je jako miejsce wolności, eksperymentów i kreatywnej komunikacji. Wspiera, produkuje i pomaga się rozwijać różnym dziedzinom sztuki współczesnej: szeroko pojętym sztukom wizualnym, muzyce, literaturze, teatrowi, kinie. Dzyga jest kreatywną przestrzenią, gdzie rodzą się różne idee, projekty i wydarzenia artystyczne, które wypływają daleko poza Lwów i Ukrainę.

Dzyga (Lwów, UA) http://dzyga.com/

 

BOSKOVICE FESTIVAL

Zapoczątkowany w 1993 roku festiwal w czeskich Boskovicach od samego początku miał na celu zwrócenie uwagi mediów na sytuację historycznej, Żydowskiej części Boskovic oraz jej promocję. Jego wyjątkowa atmosfera wynika z wyboru historycznego centrum miasta na miejsce wydarzenia, które skupia się nie tylko na muzyce, ale promuje również resztę Boskovic, oferując między innymi: wystawy, odczyty dzieł literackich i warsztaty.

Boskovice Festival (Boskovice, CZ) https://www.boskovice-festival.cz/en

 

PARTNERZY:

Instytut Polski w Pradze https://instytutpolski.pl/praha/ 

Instytut Polski w Budapeszcie https://instytutpolski.pl/budapest/pl/ 

Instytut Polski w Bratysławie https://instytutpolski.pl/bratislava/pl/o-instytucie-polskim/ 

Instytut Polski w Kijowie https://instytutpolski.pl/kyiv/pl/ 

culture.pl

--

Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty".

--

Projekt realizowany jest dzięki dotacji z programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”, który jest częścią Programu Wieloletniego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego NIEPODLEGŁA „Projekty zagraniczne” na lata 2017 – 2022. Za jego pośrednictwem Instytut Adama Mickiewicza wspiera wydarzenia kulturalne realizowane w związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Strategicznym celem programu jest budowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku naszego kraju poza granicami poprzez prezentację i promocję kultury polskiej.

ENGLISH VERSION:

“For the fourth time Firlej’s team will face with the „Neighbours” project, which is a tour, a micro-festival of polish improvised music. Our goal is still unchanged: to meet in a group of our closest neighbours, in order to break the musical stereotypes in a comfortable, artistic atmosphere, create new collaborations and make friends for life and death. And this is happening. From the start the pillars of this project are two amazing personalities: the legend of improvisation, a saxophonist Mikołaj Trzaska and a multi-instrumentalist and a trumpeter Petr Vrba, also: a star of drumming, Balázs Pándi. Concerts of: Wacław Zimpel, Bastarda Trio, Młynarski & Masecki Jazz Band brought us some unforgettable moments. Who knows if the most important were collective projects witnessed by the Prague Punktum-Krasovka club where: residencies, Polish-Czech projects of young artists with Mikołaj Trzaska and Paweł Szamburski and a concert of Ślina were held. And maybe the honor to cooperate and perform in Opus Jazz Club in Budapest is more important. Who will be the judge? I don’t know.

This year new challenges await. New scenes and new cities. New artists. Everything to give the idea, as the politicians say., of “a good neighbourhood” a real shape, so it could take off its suit and go out into the city. Wearing sneakers. Let’s meet in 2021, in Boskovice, Lviv, Bratislava and Prague. In real life, necessarily.”

Robert Chmielewski – director of Firlej Club in Wrocław, PL

 

MIKOŁAJ TRZASKA

Icon of polish improvised scene. Composer, saxophonist and bass clarinetist. In his music he combines improvisation with traditional Jewish music. He was a co-founder and a saxophonist of Miłość formation, which is considered to be one of the most important bands of the yass scene. He’s a film music composer, he composed and recorded film score for Wojciech Smarzowski’s films, such as: “Róża”, “Wołyń”, “Pod Mocnym Aniołem”, “Drogówka” and “Kler”, animated films “Debiut” (2016) and “Bernard” (2017) and documentaries. In 2018 there was a premiere of Greek-Polish production “Litość” with his film score. He worked with many musicians such as: Jurij Andruchowycz (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noël Akchoté, Peter Friis Nielsen, Peeter Uuskyl, Paul Wirkus, Johannes Firsch, Peter Ole Jorgensen, Tymon Tymański, Leszek Możdżer, Peter Brötzmann, Marcin and Bartłomiej Oleś, Tomasz Stańko, Lester Bowie, Ken Vandermark, Joe McPhee, Fisz i Emade. He took part in projects: Shofar and Ircha Clarinet Quartet and in 2014 he made his debiut with a trio with Andrzej Stasiuk and Tomasz Budzyński, which adapted the name, Rimbaud. Laureate of Gdańsk City Award in the Field of Culture in 2003 and 2012.

 

BALÁZS PÁNDI

Hungarian drummer, which took part in many projects on the verge of different genres ( dark jazz, free jazz, free improvisation, experimental rock, noise, avantgarde). He worked with: Merzbow, Venetian Snares, Zu, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Obake, Metallic Taste of Blood, Matsem Gustaffsonem, Joe Morrisem, Ivo Perelmanem, Jamie Saftem, Wadada Leo Smithem, Thurston Moorem, Keiji Hano, Marco   Eneidim,  K K Nullem, Roswellem Ruddem and Trevorem Dunnem. For years he’s been recording with Keiji Haino, Merzbow. He’s well known on the noise, breakcore and doom metal scene and he’s appreciated by musicians of the improvised scene.

 

PETR VRBA

Multi-instrumentalist known for his experiments on the field of free improvisation, in which he uses trombone, clarinet, vibrating speakers and various objects. He’s considered to be one of the most important personalities on the Prague experimental scene. He worked with: Xavier Charles, Axel Dörner, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinski, Franz Hautzinger, Chris Heenan, Matthew Goodheart, Christof Kurzmann, Seijiro Murayama, Ivan Palacký, Miro Tóth and Michael Zerang. Together with American composer George Cremaschi he took part in Prague Improvised Orchestra and was invited to work with a Slovakian band Möbius.

 

MARK TOKAR

A key figure in Ukrainian improvised scene. It’s the first Ukrainian musician that performed on the prestige jazz festival in Chicago in 2012. In 2006 he recorded he’s first album “Yatoku” (with Yurij Yaremczuk and Klaus Kugel), which was released by Not Two. After that Mark Tokar’s career rapidly developed. From 2007 he’s a part of Ken Vandermark Resonance project, as a musician he played in many projects and on many festivals in: the USA, Germany, Poland, Austria, France, Ukraine, Russia, Croatia, Slovenia, Italy, Hungary, Lithuania, Latvia, Georgia, Azerbaijan, Luxembourg, Israel and the Czech Republic.

Mark took part in international projects such as, previously mentioned, Ken Vandermark Resconance and also: Undivided, Five Spot, Four, Varpaj, Yatoku, 2014, Leo’m’art, Mark Tokar Quintet and Avtokar. He’s also a co-founder and a member of such literate and musical projects such as: “Albert, or the Highest Form of Execution”, “Apricots of Donbass” or “V.Stus”.

  

PAWEŁ SZAMBURSKI

Born in 1980, clarinetist, composer and animator of culture. He’s been actively working on polish and international music scene for 20 years. He’s associated with Lado artistic environment and the Lado ABC record label – he produces festivals, concerts and educational workshops, actively working towards promotion and dissemination of new polish music.

He co-creates BASTARDA, which is a band that interprets medieval and renaissance music in a innovative way and also takes inspiration from widely understood folklore – Niguami and Fado.

In SZAZA – Szamburski/Zakrocki duet – the artist works in interdisciplinary field. He composes for film, theater, silent movies and radio podcasts. Paweł Szamburski also created three solo projects, among them: “Caeatitis Capitata”, which relates to liturgical music of five big religions of the Mediterranean Sea. In his works he mostly uses clarinets, voices and electronics.

 

KUBA WIĘCEK

Born in 1994, saxophonist and composer is the youngest hero of the cult series “Polish Jazz”. According to readers of Jazz Forum in 2018, he’s the third, best musicians in the category of alt saxophone, right after Henryk Miśkiewicz and Maciej Obara. The artist is inspired by the music of Kanye West. He invited Marcin Masecki, as a guest appearance on his second album, the composer of film score for a Oscar-nominated film “Cold War. He learned in Copenhagen Rhythmic Music Conservatorium. He reaches for electronic, classical, folk, rock and hip-hip music and he puts Steve Reich and Tom Waits records next to Coltrane’s and Parker’s.

In 2017 he was awarded the Mateusz Trójka award for his “special composer craftsmanship and performing talent’. In 2018 he’s debut record “Another Raindrop” brought the Fryderyk award in Jazz Phonographic Debut of the Year category. Recorded with Michał Barański and Łukasz Żyta, it was released by Polish Records “Muza” in the “Polish Jazz” series. In that way Kuba Więcek has become the first, since 28 years and the youngest debutant of the series. The next album “Multitasking” is a work of the same squad, it brings new combinations of sounds, near and far-east inspiration and the creative joy of composer-saxophonist, which is emphasized by the cover artwork, made by one of the most active creators in polish underground scene – Macio Moretti.

 

BŁOTO

Bloto (The Mire) is a band that came into being accidentally, yet naturally, like a puddle after a rainy day. It all started in the summer of 2018 when the Wrocław-based EABS sextet had a day off between concerts in Brzeg Dolny, Łódź and Sopot. On the way to TriCity, the lineup in the car was getting smaller and smaller. Marek Pędziwiatr aka Latarnik (keyboards / synthesizers), Paweł Stachowiak aka Wuja HZG (bass), Marcin Rak aka Cancer G (drums), Olaf Węgier aka OlafSaxx (tenor saxophone) and Maciek Jakimiuk (sound engineer) stayed in the car. After the surprising success of their debut album, the dust has yet to settle. Following the blow, Błoto, known for improvising in difficult conditions, released their second album

of 2020, entitled ‘Kwiatostan’ on Astigmatic Records in collaboration with the Jassmine club in Warsaw. In early 2021, the reality around us continued to provide inspiration for the team to create. That is why the Błoto quartet, having another point of attachment, only needed a small impulse to enter the studio. The reason for the next musical meeting turned out to be Program Two of the Polish Radio, which came out with the initiative of inviting the band to "Domówka z Dwójką". This was the starting point for "Acids and Bases". The third full-fledged Mud album. The music is deeply rooted in brutal hip-hop grooves, referring quite loosely to the sound of the 90s. Dirty and uncompromising, this music's strength lies in the drums and bass. Radical in a sense, it also captures the atmosphere of the times in which it is created. The times of climate change, distinct social divisions, hate speech, growing nationalism, police brutality, nepotism, political deals and the dismantling of legal state structures. All this is happening before our eyes. Our soil is eroding right now.

 

PROJECT PARTNERS:

OPUS JAZZ CLUB

Opus Jazz Club has been functioning in Budapest Music Center since 2013. From Tuesday to Saturday it’s a place for jazz concerts of Hungarian and European stars.

Budapest Music Center was founded in 1996 on László Gőza’s initiative, who is a trumpeter and music teacher. BMC’s main goal is a promotion of jazz, classical and avantgarde music. They are organizing concerts, festivals and musical reviews, running an archive and a database of Hungarian music, working with foreign institutes. Also, from 1998, the BMC record label has been functioning. One of their newest releases, which BMC is proud of, is a duet of Marcin Masecki and Jerzy Rogiński – Ragtime.

 

NOVA CVERNOVKA:

Nova Cvernovka is placed in an abandoned chemistry school. Previously located in an old thread factory, over a decade it became a meeting place for artists, graffiti artists, painters, photographers, cinematographers, musicians and designers. It’s one of the most important places for spontaneous cultural events and social life in Bratislava.

 

DZYGA

Dzyga artistic center has been a legendary place for modern art lovers for 25 years. It’s been a place of freedom, experiments and creative communication. It supports, produces and helps many different art fields to develop: visual arts, music, literature, theater, cinema. Dzyga is a creative space, where different ideas, projects and art events, that spread outside Lwów and Ukraine, are born.

 

BOSKOVICE FESTIVAL

Boskovice Festival, the Czech Republic, initiated in 1993 from the start aimed to bring media attention to the situation of historic, Jewish quarter of Boskovice and to promote it. It’s unique atmosphere results from the choice of historic city center for the place of the event, which concentrates not only on music, but also promotes the rest of Boskovice, offering art exhibitions, literature readings and workshops, among other things.

 

PARTNERS:

Polish Institute in Prague https://instytutpolski.pl/praha/ 

Polish Institute in Budapest https://instytutpolski.pl/budapest/pl/ 

Polish Institute w Bratislava https://instytutpolski.pl/bratislava/pl/o-instytucie-polskim/ 

Polish Institute w Kvyiv https://instytutpolski.pl/kyiv/pl/ 

--

Subsidized within the NIEPODLEGŁA Multiannual Program for the years 2017-2022, within the „Kulturalne pomosty” donation program of Adam Mickiewicz Institut.

--

The project is realized thanks to a donation from the Adam Mickiewicz Institute, within the “Kulturalne Pomosty” program, which is a part of Multi-annual Program of Ministry of Culture and National Heritage “NIEPODLEGŁA”, “International projects” for the years 2017-2022. Through it the Adam Mickiewicz Institute supports cultural events realized in connection to the celebration of the hundredth anniversary of the regaining of Polish independence. Strategical aim of the program is building and strengthening a positive image of our country outside of Polish borders, through the presentation and promotion of polish culture.