Polish Jazz 1918-2018 / Sąsiedzi / Sąsiedzi 2 / Sąsiedzi 2021

Polish Jazz 1918-2018 (2018)

Trasa koncertowa „Polish Jazz 1918 - 2018” to projekt, do którego wrocławski Ośrodek Działań Artystycznych „ Firlej” zaprosił najciekawszych polskich muzyków młodego pokolenia, uznanych improwizatorów z Pragi, Bratysławy i Budapesztu oraz promotorów artystycznych spotkań.

Melomani z Czech, Słowacji i Węgier spotkają się z niebanalnymi, nowoczesnymi interpretacjami szlagierów z lat 30tych w wykonaniu fenomenalnego jazz-bandu Młynarski Masecki Jazz Band, w trans wprowadzi ich wykonujące swoje pieśni IRCHA Clarinet Trio, natomiast Wacław Zimpel zaczaruje minimalistycznymi kompozycjami inspirowanymi muzyką Dalekiego Wschodu i Indii.  Polscy wybitni eksperymentatorzy: Mikołaj Trzaska oraz Wacław Zimpel zagrają wspólne koncerty z uznanymi artystami krajów wyszehradzkich. Podczas cyklu spotkań networkingowych  organizatorzy, muzycy, dziennikarze  i pasjonaci muzyki przekraczającej granice będą mogli porozmawiać, wymienić doświadczenia i pomysły na współpracę.

Projekt realizowany jest w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty” w ramach Programu Wieloletniego MKiDN „NIEPODLEGŁA” na lata 2017-2021.

Projekt  odwołuje się do wielokulturowej polskiej tradycji, czerpiąc garściami z bogactwa jej różnorodności. W ten sposób celebruje stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów.

Muzyka improwizowana i jazzowa jest tu nośnikiem wielowątkowych treści, które wybuchają licznymi dziełami miedzy wojnami światowymi, znajdując dla siebie niszę w czasie komunizmu, aby po jego upadku ukazać całe swe bogactwo umiejętnie łącząc tradycje ludowe, współczesną muzykę rozrywkową, jazz, klasykę i muzykę świata.

Stąd obecność w projekcie „Polish Jazz 1918 - 2018” artystów, którzy w sposób wizjonerski podchodzą do tradycji i wybiegają w przyszłość, dając się porwać wodzom fantazji i kreatywności.

Jazz-band Młynarskiego i Maseckiego, potrafi w sposób dosłowny odwoływać się do tradycji orkiestr z okresu Dwudziestolecia Międzywojennego i jednocześnie bawić się konwencją, wprowadzając free- jazzowe, szalone improwizacje. Młodzi artyści obdarzeni są poczuciem humoru, traktują szlagiery lat 30tych z przymrużeniem oka, mogąc sobie na to pozwolić dzięki wyjątkowej wirtuozerii z jaką używają swoich instrumentów.  Jak mówi Marcin Masecki:

„To jest jazz jako muzyka popularna, po prostu granie dla ludzi.
My wracamy do etosu jazzu“

Z kolei trio klarnetowe IRCHA prezentuje kompozycje autorskie oraz magiczne utwory, pochodzące z różnych środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, wywołując wspomnienia i  nastrój barwnego, różnorodnego, wręcz magnetycznego świata żydowskich cadyków, cygańskich taborów i wypełnionych kolorami i życiem uliczek jak z opisów Brunona Schulza. Mikołaj Trzaska mówi o pielęgnowaniu pamięci:

„Chciałbym podjąć zerwaną w czasie wojny nić muzyki żydowskiej. Usłyszeć jak brzmi ona współcześnie.”

Wacław Zimpel w projekcie solo łączy ze sobą amerykański minimal music, jazz, muzykę hinduską oraz klasykę wykorzystując do tego klarnety, instrumenty klawiszowe, oraz ludowe instrumenty różnych kultur – laotański khaen, hinduską algozę, flety alikwotowe z Karpat czy trombitę z Ukrainy. Ma w sobie naturę poszukiwacza...

„Jeżdżąc po świecie szukam w różnych tradycjach które są często bardzo odległe od mojej i staram się jakąś cząstkę tych tradycji przetransponować na swój język”

Program:

Jazz Band Młynarski - Masecki to cud”- tak o nich piszą.

Projekt najwybitniejszego z polskich pianistów - Marcina Maseckiego oraz Jana Emila Młynarskiego - perkusisty i śpiewaka znanego m.in. z Warszawskiego Combo Tanecznego. Marcin i Jan powołali do życia zespół odwołujący się do starej tradycji polskich orkiestr jazzowych międzywojnia, niejako rekompensując stracone szanse całego pokolenia polskich artystów rozrywkowych, którzy w rozkwicie prosperity musieli uciekać, walczyć, ginąć, emigrować osierocając polską muzykę rozrywkową w niepowetowany sposób. Aranżacje Marcina i głos Janka nadają całości zupełnie nowy oddech, czyniąc tę muzykę aktualną i użytkową, do tańca i wzruszeń

-> O Jazz Bandzie Młynarski - Masecki

-> Recenzja płyty "Noc w wielkim mieście"

W Pradze czeską publiczność klubu Jazz Dock w trans wprowadzi klarnetowe trio Mikołaja Trzaski IRCHA Clarinet Trio. W skład tria wchodzi trzech znakomitych muzyków, władających różnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, a kończąc na rzadziej spotykanym klarnecie basowym. Grupę powołał do życia Mikołaj Trzaska, wybitny, gdański saksofonista i klarnecista. Oprócz niego zespół tworzą jedni z najciekawszych polskich improwizatorów: Paweł Szamburski i Michał Górczyński. Repertuar zespołu to kompozycje członków tria i utwory, pochodzące z różnych środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii z narodem żydowskim, zachowały tę muzykę w żywym i nienaruszonym kształcie.

-> Recenzja płyty "Black Bones"

W Bratysławie i Budapeszcie swój projekt solowy zaprezentuje Wacław Zimpel - klarnecista, kompozytor, improwizator. Jest jednym z najpłodniejszych polskich muzyków jazzowych, doceniany zarówno na rodzimej jak i światowej scenie muzycznej. 

Współpracował z muzykami z Indii Południowych, tworząc projekt Saagara, z którym nagrał 2 płyty studyjne. W lutym 2018 wszedł we współpracę z Forest Swords i pochodzącą z Zimbabwe Belindą Zhawi, z którymi zagrał sesję dla BBC Radio 3 - Late Junction. Nawiązał współpracę z nagrodzonym Grammy Award Evanem Ziporynem, współzałożycielem legendarnego „Bang On A Can All-stars”.

Wacław Zimpel jest laureatem Artystycznej Nagrody Miasta Poznania oraz Paszportu Polityki za rok 2016. Jest autorem muzyki do filmu Piotra Domalewskiego “Cicha Noc” nagrodzonego Złotymi Lwami 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2017.

-> Wacław Zimpel na Bandcamp
-> Występ Wacława Zimpela w BBC Radio



Międzynarodowe koncerty improwizowane

Praga: Mikołaj Trzaska (PL) & Peter Vrba (CZ)

Spotkanie dwóch osobistości o bardzo bogatych dorobkach muzycznych. Po raz pierwszy zagrają razem.

Mikołaj Trzaska Ikona polskiej sceny improwizowanej. Kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. Współzałożyciel i saksofonista grupy Miłość, jeden z głównych filarów tzw. sceny yassowej. Współpracował m.in z Jurijem Andruchowyczem (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noëlem Akchoté, Peterem Friis Nielsenem i Peetera Uuskyl, Paulem Wirkusem, Johannesem Firschem, Peterem Friisem Nielsenem, Peterem Ole Jorgensenem,Tymonem Tymańskim, Leszkiem Możdżerem, Peterem Brötzmannem, Marcinem i Bartłomiejem Olesiami, Tomaszem Stańko, Lesterem Bowie, Kenem Vandermark'iem, Joe'm McPhee, Fiszem i Emade. W projektach Shofar i Ircha Clarinet Quartet (Trzaska/Szamburski/Górczyński/Zimpel) łączy muzykę improwizowaną z tradycyjną muzyką żydowską. Laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2003 i 2012.

Petr Vrba Znany ze swoich eksperymentów na polu wolnej improwizacji, do których najczęściej wykorzystuje trąbkę, klarnet, wibrujące głośniki i rozmaite obiekty znalezione. Uchodzi za jedną z najważniejszych postaci praskiej sceny eksperymentalnej. Współpracował z wieloma muzykami m.in Xavier´em Charles´em, Axel´em Dörner´em, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinskim, Franz´em Hautzinger´em, Chris´em Heenan´em, Matthew Goodheart´em, Christof´em Kurzmann´em, Seijiro Murayamą, Ivan´em Palacký, Miro Tóth´em, Michael´em Zerang. Razem z amerykańskim kompozytorem George Cremaschi brał udział w Praskiej Orkiestrze Improwizowanej oraz został zaproszony do współpracy ze słowackim zespołem Möbius.



Budapeszt: Wacław Zimpel (PL) & Balázs Pándi (HU)

Balazs Pandi

Węgierski perkusista, który brał udział w wielu projektach na pograniczu różnych gatunków muzycznych (dark jazz, free jazz, free improvisation, experimental rock, noise, avantgarde). Współpracował z Merzbow, Venetian Snares, Zu, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Obake,  Metallic Taste of Blood, Matsem Gustaffsonem, Joe Morrisem, Ivo Perelmanem, Jamie Saftem, Wadada Leo Smithem, Thurston Moorem, Keiji Hano, Marco Eneidim,  K K Nullem, Roswellem Ruddem i Trevorem Dunnem.

Bratysława: 

Wacław Zimpel & Tomáš Prištiak (Tante Elze) (SK)

Oprócz współtworzenia duetu Tante Elze, tworzy wiele projektów muzycznych. Nagrywał muzykę do filmów, pokazów mody i samodzielnie wydał szereg niezależnych płyt (dla Biela noc 2017, instalacja dla domu projektanta mody PUOJD) i kilka demówek, np. "Rószke". W 2018 roku nagrał, wyprodukował i wydał album koncepcyjny o nazwie Mechanical Heart Valve, który jest dwuczęściową EPką nagraną dla jego kuzyna, który miał operację zastąpienia zastawki serca plastikową.

-> Starszy materiał Tante Elze



Networking

Ważnym elementem projektu jest nawiązywanie kontaktów przez promotorów kultury, organizatorów festiwali i ludzi kultury, którzy z pasji i poczucia misji angażują się w działalność mającą na celu przybliżanie innym najnowszych trendów w muzyce. Temu służyć ma cykl spotkań, który dzięki zaangażowaniu Instytutów Polskich w Pradze, Bratysławie i Budapeszcie odbędzie się w tych miastach.

Partnerzy projektu
:

w Pradze: Mladi Ladi Jazz

Mladí Ladí Jazz to festiwal młodego jazzu, organizowany w Pradze i w innych miastach Czech od 2008 roku. Festiwalowi towarzyszy konkurs Jazzfruit skierowany do młodych zespołów z regionu, grających muzykę w okolicach jazzu (3/4 członków powinno mieć poniżej 30 r.ż). Organizatorzy zajmują się promocją muzyki jazzowej w Czechach, starając przybliżać się ją szerokiej publiczności. W ciągu roku, w każdym miesiącu organizują koncerty w ramach cyklu Jazzbit.


W Bratysławie: a4 - Priestor súčasnej kultúry

Priestor súčasnej kultúry to od 2004 roku prężnie działające niezależne centrum kultury, które zajmuje się upowszechnianiem współczesnych form teatru, tańca, muzyki, filmu, sztuk wizualnych i nowych mediów. Jako jedno z pierwszych centrów w Słowacji, powstało w wyniku oddolnej inicjatywy kilku obywatelskich organizacji kulturalnych. a4 angażuje się w publiczną debatę na temat istotnych spraw społecznych, stara się również działać na rzecz poprawy warunków funkcjonowania niekomercyjnych aktywności kulturalnych, zagospodarowania przestrzeni publicznej, rozwoju miasta, itp.





W Budapeszcie: Budapest Music Center (Opus Jazz Club)
Lumen Kávézó

Opus Jazz Club to klub jazzowy funkcjonujący w Budapest Music Center od 2013 roku. Od wtorku do soboty jest miejscem koncertów jazzowych węgierskich i europejskich gwiazd.

Budapest Music Center został założony w 1996 roku z inicjatywy László Gőza, trębacza i nauczyciela muzyki. BMC zajmuje się m.in. promocją jazzu, klasyki i awangardy. Organizują koncerty, festiwale i przeglądu muzyczne, prowadzą archiwum i bazę danych na temat muzyki węgierskiej, współpracują z zagranicznymi ośrodkami. Od 1998 funkcjonuje również wydawnictwo płytowe BMC. Jednym z najnowszych wydawnictw, którym chwali się BMC jest duet Marcina Maseckiego z Jerzym Rogińskim pt. Ragtime.


Lumen Kávézó

Powstał w 2002 roku jako galeria, mająca promować eksperymentalną węgierską fotografię. Od czasu otworzenia drugiej przestrzeni, działalność instytucji rozszerzyła się o wspieranie rozwoju i zagospodarowania okolicy, rezydencje artystyczne, wspieranie inicjatyw lokalnych, zaangażowanie w projekt międzynarodowy Mindspace oraz regularną organizację koncertów free-jazzowych.

-> Projekt Mindspace

Projekt realizowany jest we współpracy z Instytutem Polskim w Pradze, Instytutem Polskim w Bratysławie i Instytutem Polskim w Budapeszcie.





---
12.09.2018 Praga: Jazz Dock
Młynarski Masecki Jazz Band | IRCHA Clarinet Trio | Mikołaj Trzaska (PL) & Peter Vrba (CZ)

21.09.2018 Bratysława: a4 - Priestor súčasnej kultúry
Młynarski Masecki Jazz Band | Wacław Zimpel solo | Wacław Zimpel (PL) & Tomáš Prištiak (Tante Elze) (SK)

22.09.2018 Budapeszt: Opus Jazz Club
Młynarski Masecki Jazz Band

23.09.2018 Budapeszt: Lumen Kávézó
Wacław Zimpel solo | Wacław Zimpel (PL) & Balázs Pándi (HU)

PRESS PACK CZPRESS PACK SKPRESS PACK HU

culture.pl

 

 

Sąsiedzi (2019)

For English scroll down
Версія українська внизу

Festiwal „Sąsiedzi” wziął się z przyjaźni, artystycznej przygody i wspólnej pracy polskich i czeskich muzyków, polskich i węgierskich promotorów muzyki jazzowej oraz polskich i słowackich instytucji niezależnej kultury. Nasz projekt jest kontynuacją zeszłorocznego cyklu koncertów „Polish Jazz 1918-2018”. To wtedy pojawiła się potrzeba dalszego zacieśnienia więzi między wrocławskim Ośrodkiem Działań Artystycznych „Firlej”, a „Punctum- Krasovka” z Pragi,  „Opus- Jazz Club” z Budapesztu i „Nova Cvernovka” z Bratysławy. Chcemy się spotykać, poznawać i współpracować. Jesteśmy sąsiadami!

Zaprosiliśmy do projektu wybitnych polskich muzyków. Mikołaj Trzaska podjął się bardzo wymagającego zadania. Razem z Petrem Vrbą będzie pracować z praskimi młodymi muzykami, dzieląc się tajnikami muzyki improwizowanej. Duo Bastarda zaproponuje swój repertuar i udział w koncercie kolejnemu czeskiemu muzykowi. Ola Bilińska wykona solowy projekt nowoczesnej interpretacji żydowskich kołysanek. Polmuz z kolei w Budapeszcie i Bratysławie zagra koncert będący kwintesencją projektu „Sąsiedzi” ludowe piosenki z okolic Poznania w bardzo energetycznej, nowoczesnej, jazzowej aranżacji. Gdzie brakuje słów tam pojawia się muzyka. A muzyka to ciągłe poszukiwania i odkrycia. Nie bójmy się. Sąsiedzi są blisko. Wystarczy powiedzieć Dzień Dobry i zagrać pierwszą nutę.

PROGRAM

11.09 Budapest, Klub Opus Jazz Club, POLMUZ
12.09 Bratislava, Nova Cvernovka, POLMUZ
18.10 Praha, klub Punctum Krasovka, OLA BILIŃSKA, DUO BASTARDA & DANIEL MEIER
24.10 Praha, klub Punctum Krasovka, MIKOŁAJ TRZASKA + PETR VRBA & FRIENDS

MIKOŁAJ TRZASKA
Ikona polskiej sceny improwizowanej. Kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. Współzałożyciel i saksofonista grupy Miłość, jeden z głównych filarów tzw. sceny yassowej. Odnosi sukcesy również jako autor muzyki filmowej - komponował i nagrywał muzykę m.in. do filmów Wojciecha Smarzowskiego, jak Róża, Wołyń, Pod Mocnym Aniołem, Drogówka czy Kler. Współpracował m.in z takimi muzykami, jak: Jurij Andruchowycz (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noël Akchoté, Peter Friis Nielsen, Peeter Uuskyl, Paul Wirkus, Johannes Firsch, Peter Ole Jorgensen,Tymon Tymański, Leszek Możdżer, Peter Brötzmann, Marcin i Bartłomiej Oleś, Tomasz Stańko, Lester Bowie, Ken Vandermark, Joe McPhee, Fisz i Emade. W projektach Shofar i Ircha Clarinet Quartet (Trzaska/Szamburski/Górczyński/Zimpel) łączy muzykę improwizowaną z tradycyjną muzyką żydowską. Laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2003 i 2012.

http://www.trzaska.art.pl/

PETR VRBA
Multiinstrumentalista znany z eksperymentów na polu wolnej improwizacji, do których najczęściej wykorzystuje trąbkę, klarnet, wibrujące głośniki i rozmaite obiekty znalezione. Uchodzi za jedną z najważniejszych postaci praskiej sceny eksperymentalnej. Współpracował z wieloma muzykami m.in Xavier´em Charles´em, Axel´em Dörner´em, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinskim, Franz´em Hautzinger´em, Chris´em Heenan´em, Matthew Goodheart´em, Christof´em Kurzmann´em, Seijiro Murayamą, Ivan´em Palacký, Miro Tóth´em, Michael´em Zerang. Razem z amerykańskim kompozytorem George Cremaschi brał udział w Praskiej Orkiestrze Improwizowanej oraz został zaproszony do współpracy ze słowackim zespołem Möbius.

http://www.vrrrba.cz

OLA BILIŃSKA
Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów i muzyki. Jej kariera to zarówno owocne spotkania artystyczne z muzykami różnych stylistyk, a także własne poszukiwania w obszarze folku oraz muzyki żydowskiej. W 2010 założyła swój autorski, mistyczno-folkowy zespół Babadag, w międzyczasie działając w przeróżnych grupach – od miejsko-folkowych Płynów, przez neo-bigbitową Muzykę Końca Lata, czy śpiewając na scenie ze Zbigniewem Wodeckim i Mitch and Mitch. W 2015 roku zdobyła Folkowy Fonogram Roku – nagrodę Programu II Polskiego Radia za płytę „BERJOZKELE – kołysanki i pieśni wieczorne jidysz“ z autorskimi aranżacjami przedwojennych żydowskich utworów. Współpracowała z takimi postaciami muzycznej sceny jak: Maciej Cieślak, Raphael Rogiński, Macio Moretti, Andrzej Smolik, Pablopavo, Konrad Kucz czy Paweł Szamburski.

https://www.olabilinska.pl/

BASTARDA
Warszawska grupa reinterpretująca muzykę dawną. Nazwa zespołu pochodzi od metody viola bastarda, czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni. Bastarda, improwizując na bazie średniowiecznych melodii, osiągnęła własny, oryginalny głos. Dyskografię grupy stanowią dwa albumy wydane przez wytwórnię LADO ABC: Prominat Eterno z 2017 roku, poświęcona tematom Piotra z Grudziądza oraz Ars Moriendi z tego roku, na której zespół zwrócił się w kierunku sztuki żałobnej. W projekcie Sąsiedzi dwóch muzyków grupy Bastarda stworzy trio z czeskim muzykiem

https://www.facebook.com/pg/bastardatrio/

POLMUZ
Grupa radykalnego folkloru, która narodziła się przy poznańskim Centrum Kultury Zamek, by reinterpretować muzykę folkową z południowych części Wielkopolski. Na podstawie nagrań z niedawno odnalezionych płyt szelakowych, pochodzących z lat dwudziestych dwudziestego wieku, zaczęły powstawać współczesne i nowatorskie reinterpretacje. Nagrania zostały wydane na płycie Drzewiej, która została doskonale przyjęta przez recenzentów i słuchaczy. Liderem grupy jest saksofonista Michał Fetler, współtworzący m.in. skład Jazz Band Młynarski-Masecki. Polmuz otrzymał m.in. Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena w konkursie NOWA TRADYCJA 2018 oraz Grand Prix Dragon Folk Fest 2017.

https://www.michalfetler.com/polmuz

PARTNERZY

Klub Opus Jazz Club (Budapest, HU) http://opusjazzclub.hu/
Nova Cvernovka (Bratislava, SK) http://novacvernovka.eu/
Punctum Krasovka (Praha, CZ) https://www.punctum.cz/


[ENG]

Festiwal Sąsiedzi (Neighbours Festival) is built on friendship, artistic adventure and joint work of:
- Polish and Czech musicans;
- Polish and Hungarian jazz promotors;
- Polish and Slovakian institutions of independent culture.

The project is a continuation of last year's tour called "Polish Jazz 1918-2018". That's when the need to further tighten the bonds between Firlej (Wrocław, PL), Punctum- Krasovka (Praha, CZ), Opus-Jazz Club (Budapest, HU)and Nova Cvernovka (Bratislava, SK) occured. Our goal is to meet, to find out more about each other and cooperate. We are neighbours!

To our project we invited outstanding Polish musicans. Mikołaj Trzaska & Petr Vrba (CZ) have a very demanding task. They will work with young musicans and share the secrets of jazz improvisation. Duo Bastarda will show their unique repertoire and plan to share the stage with another musican from Czech Republic. Ola Bilińska will sing her original interpretations of traditional Jewish lullabies. The concerts of Polmuz will show what Sąsiedzi project is all about. A jazz combo will play music based on forgotten folk songs from Southern Greater Poland (area based near Poznań). Their interpretations will sound modern & energetic. When the words are not enough, then the music takes over. Let's not be shy. The neighbours are close to use. All we have to do is say "Hello!" and play the first note. 

The tour:

11.09 Budapest, Klub Opus Jazz Club, POLMUZ
12.09 Bratislava, Nova Cvernovka, POLMUZ
18.10 Praha, klub Punctum Krasovka, OLA BILIŃSKA, DUO BASTARDA & DANIEL MEIER
24.10 Praha, klub Punctum Krasovka, MIKOŁAJ TRZASKA + PETR VRBA & FRIENDS


[UKR]

Фестиваль "Сусіди" натхненний дружбою, мистецькими пригодами та спільною роботою польських та чеських музикантів, польських та угорських промоутерів музика джазової, а також польських та словацьких інститутів незалежної культури. Наш проект є продовженням торішньої серії концертів "Польський джаз 1918-2018". Саме тоді виникла необхідність у подальшому зміцненні зв'язків між Вроцлавським Центром «Firlej» і «Punctum-Krasovka» з Праги, «Opus-Jazz Club» з Будапешта і «Нова Nova Cvernovka» з Братислави. Ми хочемо зустрітися, познайомитися та співпрацювати. Ми сусіди!


Projekt realizowany jest dzięki dotacji z programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”, który jest częścią Programu Wieloletniego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego NIEPODLEGŁA „Projekty zagraniczne” na lata 2017 – 2022. Za jego pośrednictwem Instytut Adama Mickiewicza wspiera wydarzenia kulturalne realizowane w związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Strategicznym celem programu jest budowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku naszego kraju poza granicami poprzez prezentację i promocję kultury polskiej.

   

   

Sąsiedzi 2 - Neighbours 2 (2020)

Sąsiedzi 2” to wydarzenie, które miało się nie odbyć. Jak wiele spraw w 2020 roku, roku pandemii Covid-19, powinniśmy je odłożyć, wykreślić z kalendarza i zapomnieć. Razem z artystami i partnerami projektu postanowiliśmy jednak inaczej. Ruszymy w naszą coroczną trasę. Zaprezentujemy publiczności polskich muzyków sceny improwizowanej w Czechach, Słowacji, Ukrainie i na Węgrzech, w artystycznych kolaboracjach z ich wybitnymi kolegami z tamtych krajów. Wrocławski Firlej niezmiennie od lat promuje polską kulturę za granicą. Wśród najbliższych sąsiadów, w przyjacielskiej atmosferze powstają jedyne w swoim rodzaju dzieła sztuki muzyki improwizowanej, tym razem do posłuchania także w wersji online. Dbajmy o siebie. Róbmy co się da i trochę więcej. Nie dajmy się zwariować. Zapraszam do udziału w projekcie „Sąsiedzi 2”- wersja pandemiczna.

Robert Chmielewski – Ośrodek Działań Artystycznych "Firlej" z Wrocławia

  

PROGRAM FESTIWALU:

14.10 - Budapeszt, klub Opus Jazz Club Mikołaj Trzaska (PL) & Balazs Pandi (HU) & Petr Vrba (CZ) & Mark Tokar (UA)

17.10 – Lwów, klub Dzyga Mikołaj Trzaska (PL) & Mark Tokar (UA)

25.11 – Bratysława, klub Nova Cvernovka | Ślina (PL)

26.11 – Praga, klub Punctum Krasovka | Petr Vrba (CZ) & Ślina (PL)

 

MIKOŁAJ TRZASKA

Ikona polskiej sceny improwizowanej. Kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. Współzałożyciel, saksofonista grupy Miłość, jeden z głównych filarów tzw. sceny yassowej. Odnosi sukcesy również jako autor muzyki filmowej - komponował i nagrywał muzykę m.in. do filmów Wojciecha Smarzowskiego, jak Róża, Wołyń, Pod Mocnym Aniołem, Drogówka czy Kler. Współpracował m.in z takimi muzykami, jak: Jurij Andruchowycz (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noël Akchoté, Peter Friis Nielsen, Peeter Uuskyl, Paul Wirkus, Johannes Firsch, Peter Ole Jorgensen,Tymon Tymański, Leszek Możdżer, Peter Brötzmann, Marcin i Bartłomiej Oleś, Tomasz Stańko, Lester Bowie, Ken Vandermark, Joe McPhee, Fisz i Emade. W projektach Shofar i Ircha Clarinet Quartet (Trzaska/Szamburski/Górczyński/Zimpel) łączy muzykę improwizowaną z tradycyjną muzyką żydowską. Laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2003 i 2012.

http://www.trzaska.art.pl

 

BALÁZS PÁNDI

Węgierski perkusista, którzy brał udział w wielu projektach na pograniczu różnych gatunków muzycznych (dark   jazz, free jazz, free improvisation, experimental rock, noise, avantgarde). Współpracował z Merzbow, Venetian   Snares, Zu, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Obake, Metallic Taste of Blood, Matsem Gustaffsonem, Joe   Morrisem, Ivo Perelmanem, Jamie Saftem, Wadada Leo Smithem, Thurston Moorem, Keiji Hano, Marco   Eneidim,  K K Nullem, Roswellem Ruddem i Trevorem Dunnem.Od lat nagrywa wydawnictwa z Keiji Haino,   Merzbow . Jest znany na scenie noise, break core, doom metal oraz cenią go muzycy sceny improwizowanej.

Balázs Pándi na facebooku

 

PETR VRBA

Multiinstrumentalista znany z eksperymentów na polu wolnej improwizacji, do których najczęściej wykorzystuje trąbkę, klarnet, wibrujące głośniki i rozmaite obiekty znalezione. Uchodzi za jedną z najważniejszych postaci praskiej sceny eksperymentalnej. Współpracował z wieloma muzykami m.in Xavier´em Charles´em, Axel´em Dörner´em, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinskim, Franz´em Hautzinger´em, Chris´em Heenan´em, Matthew Goodheart´em, Christof´em Kurzmann´em, Seijiro Murayamą, Ivan´em Palacký, Miro Tóth´em, Michael´em Zerang. Razem z amerykańskim kompozytorem George Cremaschi brał udział w Praskiej Orkiestrze Improwizowanej oraz został zaproszony do współpracy ze słowackim zespołem Möbius.

http://www.vrrrba.cz/

    

  

MARK TOKAR

Mark Tokar jest kluczową figurą ukraińskiej sceny improwizowanej. To pierwszy ukraiński muzyk, który wystąpił na prestiżowym festiwalu jazzowym w Chicago w 2012 roku. Jego pierwszy album „Yatoku” (z Yurijem Yaremczukom i Klausem Kugelem) został wydany przez Not Two w 2006 roku. Potem kariera Marka Tokara gwałtownie się rozwinęła. Od 2007 roku jest członkiem projektu Ken Vandermark Resonance, jako muzyk grał w wielu projektach i na różnych festiwalach w USA, Niemczech, Polsce, Austrii, Francji, Ukrainie, Rosji, Chorwacji, Słowenii, we Włoszech, na Węgrzech, Litwie, Łotwie, w Gruzji, Azerbejdżanie, Luksemburgu, Izraelu i w Czechach.

Mark bierze udział w takich międzynarodowych projektach jak wspomniany już projekt rezonansu Kena Vandermarka, a także Undivided, Five Spot, Four, Varpaj, Yatoku, 2014, Ultramarine, Collective Four. Jednocześnie jest liderem międzynarodowych projektów: Leo'm'art, Mark Tokar Quintet i Avtokar. Jest również współzałożycielem i uczestnikiem takich projektów literackich i muzycznych, jak: „Albert lub najwyższa forma egzekucji”, „Antonycz w domu”, „Morele z Donbasu”, „Eneida lub niekończąca się podróż”, „V.Stus” i „Na tym polu niebieski jak len”.

Mark Tokar na facebooku

 

ŚLINA

Ślina to wrocławski kwartet grający muzykę improwizowaną z przewagą ambientu, drone’u, jazzu i post-rocka, tworzony przez Matyldę Gerber (saksofon barytonowy, tenorowy i altowy), Filipa Zakrzewskiego (gitara, elektronika), Mikołaja Nowickiego (kontrabas, elektronika) i Stanisława Olka (perkusja). Muzycy grają ze sobą od lutego 2018 roku i w tym okresie zagrali koncerty we: Wrocławiu, Poznaniu, Legnicy, Gorzowie Wielkopolskim, Zielonej Górze, a także dwukrotnie w ramach Hultaj Festiwalu, w Pałacu w Gorzanowie. Pod koniec 2018 roku zespół nagrał materiał, który we wrześniu 2019 roku został wydany nakładem wytwórni Kilogram Records, prowadzonym przed Olę i Mikołaja Trzaskę. W listopadzie 2019 roku zespół nagrał materiał na kolejną płytę, która ukarze się w 2020 roku.

Ślina facebooku

 

PARTNERZY:

Opus Jazz Club (Budapest, HU) http://opusjazzclub.hu/
Nova Cvernovka (Bratislava, SK) http://novacvernovka.eu/
Punctum Krasovka (Praha, CZ) https://www.punctum.cz/
Dzyga (Lwów, UA) http://dzyga.com/

culture.pl

 

Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty".

 

 

Sąsiedzi 2021 / Neighbours 2021

English version below

To już po raz czwarty zespołowi Firleja przyjdzie się zmierzyć z projektem "Sąsiedzi" czyli trasą koncertową, mikro festiwalem polskiej muzyki improwizowanej. Nasz cel jest niezmienny: spotkać się w gronie najbliższych sąsiadów, aby w nieskrępowanej artystycznej atmosferze przełamywać stereotypy kulturowe, tworzyć nowe kolaboracje i zawiązywać przyjaźnie na śmierć i życie. I to się dzieje. Od początku filarami projektu są dwie niezwykłe osobowości: legenda improwizacji saksofonista Mikołaj Trzaska oraz multiinstrumentalista i trębacz Petr Vrba, oraz gwiazda perkusji Balázs Pándi. Niezapomnianych przeżyć dostarczyły koncerty Wacława Zimpela, Bastarda Trio, Młynarski & Masecki Jazz Band. Kto wie, czy najistotniejsze były wspólne projekty, których świadkiem był praski klub Punktum-Krasovka, gdzie odbywały się rezydencje i wspólne polsko-czeskie projekty młodych artystów z Mikołajem Trzaską, Pawłem Szamburskim, a zwłaszcza koncert zespołu Ślina. Spotkał nas też zaszczyt współpracy i występów w Opus Jazz Club w Budapeszcie. W tym roku również koncerty zapowiadają się bardzo ciekawie, a do partnerów projektu dołączyła nowa lwowski przestrzeń - LV Cafe jazz club.

Czekają na nas kolejne wyzwania. Nowe sceny i miasta. Nowi artyści. Wszytko po to, żeby idea, jak mówią politycy "dobrego sąsiedztwa" miała realny kształt, zdjęła garnitur i poszła w miasto. W trampkach. Spotkajmy się w 2021 Boskovicach, Budapeszcie, Bratysławie i we Lwowie. Koniecznie na żywo.

Robert Chmielewski – dyrektor Ośrodka Działań Artystycznych "Firlej" we Wrocławiu

   

 

PROGRAM FESTIWALU:

8.07 – Boskovice Festiwal (Boskovice, Czechy) | MIKOŁAJ TRZASKA, BALÁZS PÁNDI, PETR VRBA i MARK TOKAR – koncert | facebook

9.09 – LV Cafe jazz club (Lwów, Ukraina) | PAWEŁ SZAMBURSKI i MARK TOKAR  koncert | www / facebook / YouTube

9-11.09 – LV Cafe jazz club (Lwów, Ukraina) | KUBA WIĘCEK i MARK TOKAR – warsztaty mistrzowskie

10.09  Klub Dzyga (Lwów, Ukraina) | JAKUB KNERA i ROBERT CHMIELEWSKI – prelekcja/spotkanie | www / facebook / YouTube

11.09  LV Cafe jazz club (Lwów, Ukraina) | MARK TOKAR i KUBA WIĘCEK oraz uczestnicy warsztatów  koncert | www / facebook / YouTube

29.09  Opus Jazz Club (Budapeszt, Węgry) | BŁOTO – koncert | www / facebook

30.09  Nova Cvernovka (Bratysława, Słowacja) | BŁOTO – koncert | www

  

ARTYŚCI:

MIKOŁAJ TRZASKA

Ikona polskiej sceny improwizowanej. Kompozytor, saksofonista i klarnecista basowy. Łączy w swojej muzyce elementy improwizacji i tradycyjnej muzyki żydowskiej. Był współzałożycielem i saksofonistą formacji Miłość, która jest uważana za jedną z najistotniejszych na scenie yassowej. Jest kompozytorem muzyki filmowej, komponował i nagrywał muzykę m.in. do filmów Wojciecha Smarzowskiego, jak „Róża”, „Wołyń”, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka” czy „Kler”, do filmów animowanych „Debiut” (2016) i „Bernard” (2017) oraz dokumentalnych. W 2018 roku miała premierę grecko-polska produkcja „Litość” z jego muzyką. Współpracował z wieloma muzykami, m.in. z takimi jak: Jurij Andruchowycz (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noël Akchoté, Peter Friis Nielsen, Peeter Uuskyl, Paul Wirkus, Johannes Firsch, Peter Ole Jorgensen, Tymon Tymański, Leszek Możdżer, Peter Brötzmann, Marcin i Bartłomiej Oleś, Tomasz Stańko, Lester Bowie, Ken Vandermark, Joe McPhee, Fisz i Emade. Brał udział w projektach Shofar i Ircha Clarinet Quartet, a w 2014 roku zadebiutował z trio w składzie Mikołaj Trzaska, Andrzej Stasiuk i Tomasz Budzyński, które następnie przyjęło nazwę Rimbaud. Laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2003 i 2012.

Foto: Jacek Poręba

http://www.trzaska.art.pl

BALÁZS PÁNDI

Węgierski perkusista, którzy brał udział w wielu projektach na pograniczu różnych gatunków muzycznych (dark   jazz, free jazz, free improvisation, experimental rock, noise, avantgarde). Współpracował z Merzbow, Venetian   Snares, Zu, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Obake, Metallic Taste of Blood, Matsem Gustaffsonem, Joe Morrisem, Ivo Perelmanem, Jamie Saftem, Wadada Leo Smithem, Thurston Moorem, Keiji Hano, Marco   Eneidim,  K K Nullem, Roswellem Ruddem i Trevorem Dunnem. Od lat nagrywa wydawnictwa z Keiji Haino, Merzbow. Jest znany na scenie noise, break core, doom metal oraz cenią go muzycy sceny improwizowanej.

Foto: Karoly Spah

Balázs Pándi na facebooku

 

PETR VRBA

Multiinstrumentalista znany z eksperymentów na polu wolnej improwizacji, do których najczęściej wykorzystuje trąbkę, klarnet, wibrujące głośniki i rozmaite obiekty znalezione. Jest uważany za jedną z najważniejszych postaci praskiej sceny eksperymentalnej. Współpracował z wieloma muzykami m.in Xavier´em Charles´em, Axel´em Dörner´em, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinskim, Franz´em Hautzinger´em, Chris´em Heenan´em, Matthew Goodheart´em, Christof´em Kurzmann´em, Seijiro Murayamą, Ivan´em Palacký, Miro Tóth´em, Michael´em Zerang. Razem z amerykańskim kompozytorem Georgem Cremaschi brał udział w Praskiej Orkiestrze Improwizowanej oraz został zaproszony do współpracy ze słowackim zespołem Möbius.

Foto: Jamie Drouin

http://www.vrrrba.cz/

MARK TOKAR

Kluczowa figura ukraińskiej sceny improwizowanej. To pierwszy ukraiński muzyk, który wystąpił na prestiżowym festiwalu jazzowym w Chicago w 2012 roku. W 2006 roku nagrał swój pierwszy album „Yatoku” (z Yurijem Yaremczukom i Klausem Kugelem), który został wydany przez Not Two. Następnie kariera Marka Tokara gwałtownie się rozwinęła. Od 2007 roku jest członkiem projektu Ken Vandermark Resonance, jako muzyk grał w wielu projektach i na różnych festiwalach w USA, Niemczech, Polsce, Austrii, Francji, Ukrainie, Rosji, Chorwacji, Słowenii, we Włoszech, na Węgrzech, Litwie, Łotwie, w Gruzji, Azerbejdżanie, Luksemburgu, Izraelu i w Czechach.

Mark bierze udział w takich międzynarodowych projektach jak wspomniany już projekt rezonansu Kena Vandermarka, a także Undivided, Five Spot, Four, Varpaj, Yatoku, 2014, Ultramarine, Collective Four. Jednocześnie jest liderem międzynarodowych projektów: Leo'm'art, Mark Tokar Quintet i Avtokar. Jest również współzałożycielem i uczestnikiem takich projektów literackich i muzycznych, jak: „Albert lub najwyższa forma egzekucji”, „Antonycz w domu”, „Morele z Donbasu”, „Eneida lub niekończąca się podróż”, „V.Stus” i „Na tym polu niebieski jak len”.

Foto: Oleg Panov

Mark Tokar na facebooku

PAWEŁ SZAMBURSKI

Paweł Szamburski (ur. 1980r.) klarnecista, kompozytor i animator kultury. Od 20 lat aktywnie działa na polskiej i międzynarodowej scenie muzycznej. Związany ze środowiskiem artystycznym Lado oraz wytwórnią Lado ABC - realizuje festiwale, koncerty, warsztaty edukacyjne aktywnie przyczyniając się do promocji i upowszechniania nowej muzyki polskiej.

Szamburski współtworzy zespół BASTARDA, który w nowatorski sposób interpretuje muzykę dawną - średniowieczną i renesansową, a także inspiruje się szeroko pojętym folklorem - w tym chasydzkimi Nigunami czy pięśniami Fado.

W duecie SZAZA - Szamburski/Zakrocki - artysta działa na polu interdyscyplinarnym. Komponuje dla filmu, teatru, kina niemego czy słuchowisk radiowych. Paweł Szamburski tworzy również projekty solowe min: „Ceratitis Capitata” nazwiązujący do muzyki liturgicznej pięciu wielkich religii basenu Morza Śródziemnego. W swojej pracy twórczej i kompozytorskiej najczęściej wykorzystuje klarnety, głos oraz elektronikę.

Paweł Szamburski na Bandcamp

BŁOTO

Błoto to zespół który zrodził się z przypadku jak kałuża po deszczu. Latem 2018 na trasie koncertowej wrocławskiego sekstetu EABS pomiędzy Brzegiem Dolnym, Łodzią i Sopotem wypadał dzień wolny między koncertami. W drodze do trójmiasta skład coraz bardziej się zmniejszał. W samochodzie zostali: Marek Pędziwiatr aka Latarnik (instrumenty klawiszowe / syntezatory), Paweł Stachowiak aka Wuja HZG (bas), Marcin Rak aka Cancer G (perkusja), Olaf Węgier aka OlafSaxx (saksofon tenorowy / perkusjonalia). Po zaskakującym sukcesie debiutanckiej płyty kwartetu Błoto nie opadł jeszcze kurz... Idąc za ciosem, znane z improwizacji w trudnych warunkach Błoto wydało drugi w 2020 roku album pt. “Kwiatostan” we współpracy Astigmatic Records z warszawskim klubem Jassmine. Na początku 2021 otaczająca nas rzeczywistość nadal dostarczała zespołowi inspiracji do tworzenia. Dlatego kwartet Błoto posiadając kolejny punkt zaczepny potrzebował jedynie małego impulsu do wejścia do studia. Powodem do następnego muzycznego spotkania okazał się Program Drugi Polskiego Radia, który wyszedł z inicjatywą zaproszenia zespołu do “Domówki z Dwójką”. Taki był zaczyn do powstania “Kwasów i zasad”. Trzeciej pełnoprawnej płyty Błota. Muzyka wrocławskiego kwartetu jest mocno osadzona na brutalnych hip-hopowych fundamentach, odwołujących się bardzo luźno do brzmienia lat 90-tych. Jest to muzyka brudna i bezkompromisowa, której siła leży w bębnach i basie. W pewnym sensie również radykalna. Oddaje klimat czasów w których powstawała. Czasów niekorzystnych zmian klimatycznych, wyraźnych podziałów społecznych, mowy nienawiści, rosnącego nacjonalizmu, brutalności policji, nepotyzmu, układów politycznych i rozmontowywania struktur państwa prawa. To wszystko dzieje się na naszych oczach. Następuje erozja naszej gleby i systemów społecznych.

Foto: Ola Bodnaruś

KUBA WIĘCEK

Kuba Więcek – urodzony w 1994 roku saksofonista i kompozytor to najmłodszy bohater kultowej serii Polish Jazz. Według czytelników Jazz Forum w 2018 roku jest trzecim najlepszym muzykiem w kategorii saksofonu altowego, tuż po Henryku Miśkiewiczu i Macieju Obarze. Artysta inspiruje się między innymi twórczością Kanye’a Westa. Do gościnnego udziału na swojej drugiej płycie zaprosił Marcina Maseckiego, odpowiadającego za muzykę do nominowanego do Oscara filmu „Zimna wojna”. Kształcił się w kopenhaskim Rhythmic Music Conservatorium. Sięga po elektronikę, muzykę klasyczną, folk, rock, hip-hop, a obok albumów Coltrane’a i Parkera na jego półkach znajdują się także nagrania Steve’a Reicha i Toma Waitsa.

W 2017 roku otrzymał nagrodę Mateusza Trójki za „wyjątkowy kunszt kompozytorski i talent wykonawczy”. W 2018 jego debiutancka płyta „Another Raindrop” przyniosła nagrodę Fryderyka w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku. Nagrana wraz z Michałem Barańskim i Łukaszem Żytą ukazała się nakładem Polskich Nagrań „Muza” w serii „Polish Jazz”. W ten sposób Kuba Więcek stał się pierwszym od 28 lat i jednocześnie najmłodszym debiutantem w historii tej serii. Kolejna płyta, „Multitasking”, to dzieło tego samego składu, płyta tria niesie nowe kombinacje dźwięków, blisko- i dalekowschodnie inspiracje, a także twórczą radość i wielobarwność kompozytora-saksofonisty, co podkreśla projekt okładki, którą wykonał jeden z najaktywniejszych twórców polskiej sceny niezależnej – Macio Moretti.

Foto: Marcin Giba

JAKUB KNERA

Jakub Knera - socjolog, dziennikarz. Od 2007 redaktor internetowego magazynu popupmusic.pl. W 2012 roku założył stronę noweidzieodmorza.com – autorski portal poświęcony muzyce, na którym publikuje wywiady i dyskusje na tematy związane z muzyką (od 2019 prowadzi go także w języku angielskim). Od roku 2013 współpracownik tygodnika „Polityka” oraz magazynu „Szum”, autor recenzji i wywiadów. W latach 2013–2018 był kuratorem festiwalu Dni Muzyki Nowej, od 2013 jest również kuratorem festiwalu Jazz Jantar. Współautor między innymi raportów Poszerzenie pola kultury. Diagnoza potencjału sektora kultury w Gdańsku (2012), Kultura – polityka – rozwój. O kulturze jako „dźwigni” rozwoju społecznego polskich metropolii i regionów (2012), Punkty styczne: między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa (2014), Trajektorie sukcesu artystycznego. Strategie adaptacji artystów w polu kultury (2015), Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna (2016). W 2015 roku został nominowany przez redakcję programu Radiowy Dom Kultury, emitowanego na antenie Programu III Polskiego Radia, do tytułu Kulturysta Roku, w 2017 otrzymał Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska.

Foto: Natalia Koralewska

ROBERT CHMIELEWSKI

Robert Chmielewski - dyrektor artystyczny projektu "SĄSIEDZI 2021", menadżer kultury, aktor, dziennikarz i wykładowca. Dyrektor Ośrodka Działań Artystycznych "Firlej", festiwalu Asymmetry, UA/PL Alternative Music Meetings. W latach 1993 - 2003 był dziennikarzem Polskiego Radia Wrocław. Współpracował z radiową Jedynką i Trójką, oraz rozgłośniami regionalnymi polskiego radia. Współtworzył programy telewizyjne dla m.in. TVP1 i Polsatu. Jako aktor pracował w teatrach Lublina, Wałbrzycha, Łodzi i Wrocławia. Absolwent socjologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (dyplom 1993) oraz Podyplomowych Studiów z zakresu zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (dyplom 2007) i Akademii Liderów Kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie (dyplom 2014).

Foto: materiały własne.

 

PARTNERZY PROJEKTU:

OPUS JAZZ CLUB

Opus Jazz Club to klub jazzowy funkcjonujący w Budapest Music Center od 2013 roku. Od wtorku do soboty jest miejscem koncertów jazzowych węgierskich i europejskich gwiazd.

Budapest Music Center został założony w 1996 roku z inicjatywy László Gőza, trębacza i nauczyciela muzyki. BMC zajmuje się m.in. promocją jazzu, klasyki i awangardy. Organizują koncerty, festiwale i przeglądy muzyczne, prowadzą archiwum i bazę danych na temat muzyki węgierskiej, współpracują z zagranicznymi ośrodkami. Od 1998 funkcjonuje również wydawnictwo płytowe BMC. Jednym z najnowszych wydawnictw, którym chwali się BMC jest duet Marcina Maseckiego z Jerzym Rogińskim pt. Ragtime.

Opus Jazz Club (Budapest, HU) http://opusjazzclub.hu/

NOVA CVERNOVKA

Nova Cvernovka znajduje się w opuszczonej szkole chemicznej w Bratysławie. Poprzednio zlokalizowana w starej fabryce nici w przeciągu dekady stała się miejscem dla artystów, twórców graffiti, malarzy, fotografów, twórców filmów, muzyków i designerów. Jest jednym z istotniejszych miejsc spontanicznych wydarzeń kulturalnych i życia społecznego w mieście.

Nova Cvernovka (Bratislava, SK) http://novacvernovka.eu/

 

DZYGA

Centrum artystyczne Dzyga, we Lwowie, jest legendarnym miejscem dla miłośników sztuki współczesnej od 25 lat. Określa się je jako miejsce wolności, eksperymentów i kreatywnej komunikacji. Wspiera, produkuje i pomaga się rozwijać różnym dziedzinom sztuki współczesnej: szeroko pojętym sztukom wizualnym, muzyce, literaturze, teatrowi, kinie. Dzyga jest kreatywną przestrzenią, gdzie rodzą się różne idee, projekty i wydarzenia artystyczne, które wypływają daleko poza Lwów i Ukrainę.

Dzyga (Lwów, UA) http://dzyga.com/

 

BOSKOVICE FESTIVAL

Zapoczątkowany w 1993 roku festiwal w czeskich Boskovicach od samego początku miał na celu zwrócenie uwagi mediów na sytuację historycznej, Żydowskiej części Boskovic oraz jej promocję. Jego wyjątkowa atmosfera wynika z wyboru historycznego centrum miasta na miejsce wydarzenia, które skupia się nie tylko na muzyce, ale promuje również resztę Boskovic, oferując między innymi: wystawy, odczyty dzieł literackich i warsztaty.

Boskovice Festival (Boskovice, CZ) https://www.boskovice-festival.cz/en

 

PARTNERZY:

Instytut Polski w Pradze https://instytutpolski.pl/praha/ 
Instytut Polski w Budapeszcie https://instytutpolski.pl/budapest/pl/ 
Instytut Polski w Bratysławie https://instytutpolski.pl/bratislava/pl/o-instytucie-polskim/ 
Instytut Polski w Kijowie https://instytutpolski.pl/kyiv/pl/ 

culture.pl

--

Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty".

--

Projekt realizowany jest dzięki dotacji z programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”, który jest częścią Programu Wieloletniego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego NIEPODLEGŁA „Projekty zagraniczne” na lata 2017 – 2022. Za jego pośrednictwem Instytut Adama Mickiewicza wspiera wydarzenia kulturalne realizowane w związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Strategicznym celem programu jest budowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku naszego kraju poza granicami poprzez prezentację i promocję kultury polskiej.

 

ENGLISH VERSION:

“For the fourth time Firlej’s team will face with the „Neighbours” project, which is a tour, a micro-festival of polish improvised music. Our goal is still unchanged: to meet in a group of our closest neighbours, in order to break the musical stereotypes in a comfortable, artistic atmosphere, create new collaborations and make friends for life and death. And this is happening. From the start the pillars of this project are two amazing personalities: the legend of improvisation, a saxophonist Mikołaj Trzaska and a multi-instrumentalist and a trumpeter Petr Vrba, also: a star of drumming, Balázs Pándi. Concerts of: Wacław Zimpel, Bastarda Trio, Młynarski & Masecki Jazz Band brought us some unforgettable moments. Who knows if the most important were collective projects witnessed by the Prague Punktum-Krasovka club where: residencies, Polish-Czech projects of young artists with Mikołaj Trzaska and Paweł Szamburski and a concert of Ślina were held. And maybe the honor to cooperate and perform in Opus Jazz Club in Budapest is more important. Who will be the judge? I don’t know.

This year new challenges await. New scenes and new cities. New artists. Everything to give the idea, as the politicians say., of “a good neighbourhood” a real shape, so it could take off its suit and go out into the city. Wearing sneakers. Let’s meet in 2021, in Boskovice, Lviv, Bratislava and Prague. In real life, necessarily.”

Robert Chmielewski – director of Firlej Club in Wrocław, PL

MIKOŁAJ TRZASKA

Icon of polish improvised scene. Composer, saxophonist and bass clarinetist. In his music he combines improvisation with traditional Jewish music. He was a co-founder and a saxophonist of Miłość formation, which is considered to be one of the most important bands of the yass scene. He’s a film music composer, he composed and recorded film score for Wojciech Smarzowski’s films, such as: “Róża”, “Wołyń”, “Pod Mocnym Aniołem”, “Drogówka” and “Kler”, animated films “Debiut” (2016) and “Bernard” (2017) and documentaries. In 2018 there was a premiere of Greek-Polish production “Litość” with his film score. He worked with many musicians such as: Jurij Andruchowycz (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noël Akchoté, Peter Friis Nielsen, Peeter Uuskyl, Paul Wirkus, Johannes Firsch, Peter Ole Jorgensen, Tymon Tymański, Leszek Możdżer, Peter Brötzmann, Marcin and Bartłomiej Oleś, Tomasz Stańko, Lester Bowie, Ken Vandermark, Joe McPhee, Fisz i Emade. He took part in projects: Shofar and Ircha Clarinet Quartet and in 2014 he made his debiut with a trio with Andrzej Stasiuk and Tomasz Budzyński, which adapted the name, Rimbaud. Laureate of Gdańsk City Award in the Field of Culture in 2003 and 2012.

BALÁZS PÁNDI

Hungarian drummer, which took part in many projects on the verge of different genres ( dark jazz, free jazz, free improvisation, experimental rock, noise, avantgarde). He worked with: Merzbow, Venetian Snares, Zu, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Obake, Metallic Taste of Blood, Matsem Gustaffsonem, Joe Morrisem, Ivo Perelmanem, Jamie Saftem, Wadada Leo Smithem, Thurston Moorem, Keiji Hano, Marco   Eneidim,  K K Nullem, Roswellem Ruddem and Trevorem Dunnem. For years he’s been recording with Keiji Haino, Merzbow. He’s well known on the noise, breakcore and doom metal scene and he’s appreciated by musicians of the improvised scene.

PETR VRBA

Multi-instrumentalist known for his experiments on the field of free improvisation, in which he uses trombone, clarinet, vibrating speakers and various objects. He’s considered to be one of the most important personalities on the Prague experimental scene. He worked with: Xavier Charles, Axel Dörner, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinski, Franz Hautzinger, Chris Heenan, Matthew Goodheart, Christof Kurzmann, Seijiro Murayama, Ivan Palacký, Miro Tóth and Michael Zerang. Together with American composer George Cremaschi he took part in Prague Improvised Orchestra and was invited to work with a Slovakian band Möbius.

MARK TOKAR

A key figure in Ukrainian improvised scene. It’s the first Ukrainian musician that performed on the prestige jazz festival in Chicago in 2012. In 2006 he recorded he’s first album “Yatoku” (with Yurij Yaremczuk and Klaus Kugel), which was released by Not Two. After that Mark Tokar’s career rapidly developed. From 2007 he’s a part of Ken Vandermark Resonance project, as a musician he played in many projects and on many festivals in: the USA, Germany, Poland, Austria, France, Ukraine, Russia, Croatia, Slovenia, Italy, Hungary, Lithuania, Latvia, Georgia, Azerbaijan, Luxembourg, Israel and the Czech Republic.

Mark took part in international projects such as, previously mentioned, Ken Vandermark Resconance and also: Undivided, Five Spot, Four, Varpaj, Yatoku, 2014, Leo’m’art, Mark Tokar Quintet and Avtokar. He’s also a co-founder and a member of such literate and musical projects such as: “Albert, or the Highest Form of Execution”, “Apricots of Donbass” or “V.Stus”.

PAWEŁ SZAMBURSKI

Born in 1980, clarinetist, composer and animator of culture. He’s been actively working on polish and international music scene for 20 years. He’s associated with Lado artistic environment and the Lado ABC record label – he produces festivals, concerts and educational workshops, actively working towards promotion and dissemination of new polish music.

He co-creates BASTARDA, which is a band that interprets medieval and renaissance music in a innovative way and also takes inspiration from widely understood folklore – Niguami and Fado.

In SZAZA – Szamburski/Zakrocki duet – the artist works in interdisciplinary field. He composes for film, theater, silent movies and radio podcasts. Paweł Szamburski also created three solo projects, among them: “Caeatitis Capitata”, which relates to liturgical music of five big religions of the Mediterranean Sea. In his works he mostly uses clarinets, voices and electronics.

KUBA WIĘCEK

Born in 1994, saxophonist and composer is the youngest hero of the cult series “Polish Jazz”. According to readers of Jazz Forum in 2018, he’s the third, best musicians in the category of alt saxophone, right after Henryk Miśkiewicz and Maciej Obara. The artist is inspired by the music of Kanye West. He invited Marcin Masecki, as a guest appearance on his second album, the composer of film score for a Oscar-nominated film “Cold War. He learned in Copenhagen Rhythmic Music Conservatorium. He reaches for electronic, classical, folk, rock and hip-hip music and he puts Steve Reich and Tom Waits records next to Coltrane’s and Parker’s.

In 2017 he was awarded the Mateusz Trójka award for his “special composer craftsmanship and performing talent’. In 2018 he’s debut record “Another Raindrop” brought the Fryderyk award in Jazz Phonographic Debut of the Year category. Recorded with Michał Barański and Łukasz Żyta, it was released by Polish Records “Muza” in the “Polish Jazz” series. In that way Kuba Więcek has become the first, since 28 years and the youngest debutant of the series. The next album “Multitasking” is a work of the same squad, it brings new combinations of sounds, near and far-east inspiration and the creative joy of composer-saxophonist, which is emphasized by the cover artwork, made by one of the most active creators in polish underground scene – Macio Moretti.

BŁOTO

Bloto (The Mire) is a band that came into being accidentally, yet naturally, like a puddle after a rainy day. It all started in the summer of 2018 when the Wrocław-based EABS sextet had a day off between concerts in Brzeg Dolny, Łódź and Sopot. On the way to TriCity, the lineup in the car was getting smaller and smaller. Marek Pędziwiatr aka Latarnik (keyboards / synthesizers), Paweł Stachowiak aka Wuja HZG (bass), Marcin Rak aka Cancer G (drums), Olaf Węgier aka OlafSaxx (tenor saxophone) and Maciek Jakimiuk (sound engineer) stayed in the car. After the surprising success of their debut album, the dust has yet to settle. Following the blow, Błoto, known for improvising in difficult conditions, released their second album

of 2020, entitled ‘Kwiatostan’ on Astigmatic Records in collaboration with the Jassmine club in Warsaw. In early 2021, the reality around us continued to provide inspiration for the team to create. That is why the Błoto quartet, having another point of attachment, only needed a small impulse to enter the studio. The reason for the next musical meeting turned out to be Program Two of the Polish Radio, which came out with the initiative of inviting the band to "Domówka z Dwójką". This was the starting point for "Acids and Bases". The third full-fledged Mud album. The music is deeply rooted in brutal hip-hop grooves, referring quite loosely to the sound of the 90s. Dirty and uncompromising, this music's strength lies in the drums and bass. Radical in a sense, it also captures the atmosphere of the times in which it is created. The times of climate change, distinct social divisions, hate speech, growing nationalism, police brutality, nepotism, political deals and the dismantling of legal state structures. All this is happening before our eyes. Our soil is eroding right now.

 

PROJECT PARTNERS:

OPUS JAZZ CLUB

Opus Jazz Club has been functioning in Budapest Music Center since 2013. From Tuesday to Saturday it’s a place for jazz concerts of Hungarian and European stars.

Budapest Music Center was founded in 1996 on László Gőza’s initiative, who is a trumpeter and music teacher. BMC’s main goal is a promotion of jazz, classical and avantgarde music. They are organizing concerts, festivals and musical reviews, running an archive and a database of Hungarian music, working with foreign institutes. Also, from 1998, the BMC record label has been functioning. One of their newest releases, which BMC is proud of, is a duet of Marcin Masecki and Jerzy Rogiński – Ragtime.

NOVA CVERNOVKA:

Nova Cvernovka is placed in an abandoned chemistry school. Previously located in an old thread factory, over a decade it became a meeting place for artists, graffiti artists, painters, photographers, cinematographers, musicians and designers. It’s one of the most important places for spontaneous cultural events and social life in Bratislava.

DZYGA

Dzyga artistic center has been a legendary place for modern art lovers for 25 years. It’s been a place of freedom, experiments and creative communication. It supports, produces and helps many different art fields to develop: visual arts, music, literature, theater, cinema. Dzyga is a creative space, where different ideas, projects and art events, that spread outside Lwów and Ukraine, are born.

BOSKOVICE FESTIVAL

Boskovice Festival, the Czech Republic, initiated in 1993 from the start aimed to bring media attention to the situation of historic, Jewish quarter of Boskovice and to promote it. It’s unique atmosphere results from the choice of historic city center for the place of the event, which concentrates not only on music, but also promotes the rest of Boskovice, offering art exhibitions, literature readings and workshops, among other things.

 

PARTNERS:

Polish Institute in Prague https://instytutpolski.pl/praha/ 
Polish Institute in Budapest https://instytutpolski.pl/budapest/pl/ 
Polish Institute w Bratislava https://instytutpolski.pl/bratislava/pl/o-instytucie-polskim/ 
Polish Institute w Kvyiv https://instytutpolski.pl/kyiv/pl/ 

--

Subsidized within the NIEPODLEGŁA Multiannual Program for the years 2017-2022, within the „Kulturalne pomosty” donation program of Adam Mickiewicz Institut.

--

The project is realized thanks to a donation from the Adam Mickiewicz Institute, within the “Kulturalne Pomosty” program, which is a part of Multi-annual Program of Ministry of Culture and National Heritage “NIEPODLEGŁA”, “International projects” for the years 2017-2022. Through it the Adam Mickiewicz Institute supports cultural events realized in connection to the celebration of the hundredth anniversary of the regaining of Polish independence. Strategical aim of the program is building and strengthening a positive image of our country outside of Polish borders, through the presentation and promotion of polish culture.