Polish Jazz 1918 - 2018

Trasa koncertowa „Polish Jazz 1918 - 2018” to projekt, do którego wrocławski Ośrodek Działań Artystycznych „ Firlej” zaprosił najciekawszych polskich muzyków młodego pokolenia, uznanych improwizatorów z Pragi, Bratysławy i Budapesztu oraz promotorów artystycznych spotkań.

Melomani z Czech, Słowacji i Węgier spotkają się z niebanalnymi, nowoczesnymi interpretacjami szlagierów z lat 30tych w wykonaniu fenomenalnego jazz-bandu Młynarski Masecki Jazz Band, w trans wprowadzi ich wykonujące swoje pieśni IRCHA Clarinet Trio, natomiast Wacław Zimpel zaczaruje minimalistycznymi kompozycjami inspirowanymi muzyką Dalekiego Wschodu i Indii.  Polscy wybitni eksperymentatorzy: Mikołaj Trzaska oraz Wacław Zimpel zagrają wspólne koncerty z uznanymi artystami krajów wyszehradzkich. Podczas cyklu spotkań networkingowych  organizatorzy, muzycy, dziennikarze  i pasjonaci muzyki przekraczającej granice będą mogli porozmawiać, wymienić doświadczenia i pomysły na współpracę.

Projekt realizowany jest w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty” w ramach Programu Wieloletniego MKiDN „NIEPODLEGŁA” na lata 2017-2021.

Projekt  odwołuje się do wielokulturowej polskiej tradycji, czerpiąc garściami z bogactwa jej różnorodności. W ten sposób celebruje stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów.

Muzyka improwizowana i jazzowa jest tu nośnikiem wielowątkowych treści, które wybuchają licznymi dziełami miedzy wojnami światowymi, znajdując dla siebie niszę w czasie komunizmu, aby po jego upadku ukazać całe swe bogactwo umiejętnie łącząc tradycje ludowe, współczesną muzykę rozrywkową, jazz, klasykę i muzykę świata.

Stąd obecność w projekcie „Polish Jazz 1918 - 2018” artystów, którzy w sposób wizjonerski podchodzą do tradycji i wybiegają w przyszłość, dając się porwać wodzom fantazji i kreatywności.

Jazz-band Młynarskiego i Maseckiego, potrafi w sposób dosłowny odwoływać się do tradycji orkiestr z okresu Dwudziestolecia Międzywojennego i jednocześnie bawić się konwencją, wprowadzając free- jazzowe, szalone improwizacje. Młodzi artyści obdarzeni są poczuciem humoru, traktują szlagiery lat 30tych z przymrużeniem oka, mogąc sobie na to pozwolić dzięki wyjątkowej wirtuozerii z jaką używają swoich instrumentów.  Jak mówi Marcin Masecki:

„To jest jazz jako muzyka popularna, po prostu granie dla ludzi.
My wracamy do etosu jazzu“

Z kolei trio klarnetowe IRCHA prezentuje kompozycje autorskie oraz magiczne utwory, pochodzące z różnych środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, wywołując wspomnienia i  nastrój barwnego, różnorodnego, wręcz magnetycznego świata żydowskich cadyków, cygańskich taborów i wypełnionych kolorami i życiem uliczek jak z opisów Brunona Schulza. Mikołaj Trzaska mówi o pielęgnowaniu pamięci:

„Chciałbym podjąć zerwaną w czasie wojny nić muzyki żydowskiej. Usłyszeć jak brzmi ona współcześnie.”

Wacław Zimpel w projekcie solo łączy ze sobą amerykański minimal music, jazz, muzykę hinduską oraz klasykę wykorzystując do tego klarnety, instrumenty klawiszowe, oraz ludowe instrumenty różnych kultur – laotański khaen, hinduską algozę, flety alikwotowe z Karpat czy trombitę z Ukrainy. Ma w sobie naturę poszukiwacza...

„Jeżdżąc po świecie szukam w różnych tradycjach które są często bardzo odległe od mojej i staram się jakąś cząstkę tych tradycji przetransponować na swój język”

Program:

Jazz Band Młynarski - Masecki to cud”- tak o nich piszą.

Projekt najwybitniejszego z polskich pianistów - Marcina Maseckiego oraz Jana Emila Młynarskiego - perkusisty i śpiewaka znanego m.in. z Warszawskiego Combo Tanecznego. Marcin i Jan powołali do życia zespół odwołujący się do starej tradycji polskich orkiestr jazzowych międzywojnia, niejako rekompensując stracone szanse całego pokolenia polskich artystów rozrywkowych, którzy w rozkwicie prosperity musieli uciekać, walczyć, ginąć, emigrować osierocając polską muzykę rozrywkową w niepowetowany sposób. Aranżacje Marcina i głos Janka nadają całości zupełnie nowy oddech, czyniąc tę muzykę aktualną i użytkową, do tańca i wzruszeń

-> O Jazz Bandzie Młynarski - Masecki

-> Recenzja płyty "Noc w wielkim mieście"

W Pradze czeską publiczność klubu Jazz Dock w trans wprowadzi klarnetowe trio Mikołaja Trzaski IRCHA Clarinet Trio. W skład tria wchodzi trzech znakomitych muzyków, władających różnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, a kończąc na rzadziej spotykanym klarnecie basowym. Grupę powołał do życia Mikołaj Trzaska, wybitny, gdański saksofonista i klarnecista. Oprócz niego zespół tworzą jedni z najciekawszych polskich improwizatorów: Paweł Szamburski i Michał Górczyński. Repertuar zespołu to kompozycje członków tria i utwory, pochodzące z różnych środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii z narodem żydowskim, zachowały tę muzykę w żywym i nienaruszonym kształcie.

-> Recenzja płyty "Black Bones"

W Bratysławie i Budapeszcie swój projekt solowy zaprezentuje Wacław Zimpel - klarnecista, kompozytor, improwizator. Jest jednym z najpłodniejszych polskich muzyków jazzowych, doceniany zarówno na rodzimej jak i światowej scenie muzycznej. 

Współpracował z muzykami z Indii Południowych, tworząc projekt Saagara, z którym nagrał 2 płyty studyjne. W lutym 2018 wszedł we współpracę z Forest Swords i pochodzącą z Zimbabwe Belindą Zhawi, z którymi zagrał sesję dla BBC Radio 3 - Late Junction. Nawiązał współpracę z nagrodzonym Grammy Award Evanem Ziporynem, współzałożycielem legendarnego „Bang On A Can All-stars”.

Wacław Zimpel jest laureatem Artystycznej Nagrody Miasta Poznania oraz Paszportu Polityki za rok 2016. Jest autorem muzyki do filmu Piotra Domalewskiego “Cicha Noc” nagrodzonego Złotymi Lwami 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2017.

-> Wacław Zimpel na Bandcamp
-> Występ Wacława Zimpela w BBC Radio



Międzynarodowe koncerty improwizowane

Praga: Mikołaj Trzaska (PL) & Peter Vrba (CZ)

Spotkanie dwóch osobistości o bardzo bogatych dorobkach muzycznych. Po raz pierwszy zagrają razem.

Mikołaj Trzaska Ikona polskiej sceny improwizowanej. Kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. Współzałożyciel i saksofonista grupy Miłość, jeden z głównych filarów tzw. sceny yassowej. Współpracował m.in z Jurijem Andruchowyczem (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noëlem Akchoté, Peterem Friis Nielsenem i Peetera Uuskyl, Paulem Wirkusem, Johannesem Firschem, Peterem Friisem Nielsenem, Peterem Ole Jorgensenem,Tymonem Tymańskim, Leszkiem Możdżerem, Peterem Brötzmannem, Marcinem i Bartłomiejem Olesiami, Tomaszem Stańko, Lesterem Bowie, Kenem Vandermark'iem, Joe'm McPhee, Fiszem i Emade. W projektach Shofar i Ircha Clarinet Quartet (Trzaska/Szamburski/Górczyński/Zimpel) łączy muzykę improwizowaną z tradycyjną muzyką żydowską. Laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2003 i 2012.

Petr Vrba Znany ze swoich eksperymentów na polu wolnej improwizacji, do których najczęściej wykorzystuje trąbkę, klarnet, wibrujące głośniki i rozmaite obiekty znalezione. Uchodzi za jedną z najważniejszych postaci praskiej sceny eksperymentalnej. Współpracował z wieloma muzykami m.in Xavier´em Charles´em, Axel´em Dörner´em, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinskim, Franz´em Hautzinger´em, Chris´em Heenan´em, Matthew Goodheart´em, Christof´em Kurzmann´em, Seijiro Murayamą, Ivan´em Palacký, Miro Tóth´em, Michael´em Zerang. Razem z amerykańskim kompozytorem George Cremaschi brał udział w Praskiej Orkiestrze Improwizowanej oraz został zaproszony do współpracy ze słowackim zespołem Möbius.



Budapeszt: Wacław Zimpel (PL) & Balázs Pándi (HU)

Balazs Pandi

Węgierski perkusista, który brał udział w wielu projektach na pograniczu różnych gatunków muzycznych (dark jazz, free jazz, free improvisation, experimental rock, noise, avantgarde). Współpracował z Merzbow, Venetian Snares, Zu, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Obake,  Metallic Taste of Blood, Matsem Gustaffsonem, Joe Morrisem, Ivo Perelmanem, Jamie Saftem, Wadada Leo Smithem, Thurston Moorem, Keiji Hano, Marco Eneidim,  K K Nullem, Roswellem Ruddem i Trevorem Dunnem.

Bratysława: 

Wacław Zimpel & Tomáš Prištiak (Tante Elze) (SK)

Oprócz współtworzenia duetu Tante Elze, tworzy wiele projektów muzycznych. Nagrywał muzykę do filmów, pokazów mody i samodzielnie wydał szereg niezależnych płyt (dla Biela noc 2017, instalacja dla domu projektanta mody PUOJD) i kilka demówek, np. "Rószke". W 2018 roku nagrał, wyprodukował i wydał album koncepcyjny o nazwie Mechanical Heart Valve, który jest dwuczęściową EPką nagraną dla jego kuzyna, który miał operację zastąpienia zastawki serca plastikową.

-> Starszy materiał Tante Elze



Networking

Ważnym elementem projektu jest nawiązywanie kontaktów przez promotorów kultury, organizatorów festiwali i ludzi kultury, którzy z pasji i poczucia misji angażują się w działalność mającą na celu przybliżanie innym najnowszych trendów w muzyce. Temu służyć ma cykl spotkań, który dzięki zaangażowaniu Instytutów Polskich w Pradze, Bratysławie i Budapeszcie odbędzie się w tych miastach.

Partnerzy projektu
:

w Pradze: Mladi Ladi Jazz

Mladí Ladí Jazz to festiwal młodego jazzu, organizowany w Pradze i w innych miastach Czech od 2008 roku. Festiwalowi towarzyszy konkurs Jazzfruit skierowany do młodych zespołów z regionu, grających muzykę w okolicach jazzu (3/4 członków powinno mieć poniżej 30 r.ż). Organizatorzy zajmują się promocją muzyki jazzowej w Czechach, starając przybliżać się ją szerokiej publiczności. W ciągu roku, w każdym miesiącu organizują koncerty w ramach cyklu Jazzbit.


W Bratysławie: a4 - Priestor súčasnej kultúry

Priestor súčasnej kultúry to od 2004 roku prężnie działające niezależne centrum kultury, które zajmuje się upowszechnianiem współczesnych form teatru, tańca, muzyki, filmu, sztuk wizualnych i nowych mediów. Jako jedno z pierwszych centrów w Słowacji, powstało w wyniku oddolnej inicjatywy kilku obywatelskich organizacji kulturalnych. a4 angażuje się w publiczną debatę na temat istotnych spraw społecznych, stara się również działać na rzecz poprawy warunków funkcjonowania niekomercyjnych aktywności kulturalnych, zagospodarowania przestrzeni publicznej, rozwoju miasta, itp.





W Budapeszcie: Budapest Music Center (Opus Jazz Club)
Lumen Kávézó

Opus Jazz Club to klub jazzowy funkcjonujący w Budapest Music Center od 2013 roku. Od wtorku do soboty jest miejscem koncertów jazzowych węgierskich i europejskich gwiazd.

Budapest Music Center został założony w 1996 roku z inicjatywy László Gőza, trębacza i nauczyciela muzyki. BMC zajmuje się m.in. promocją jazzu, klasyki i awangardy. Organizują koncerty, festiwale i przeglądu muzyczne, prowadzą archiwum i bazę danych na temat muzyki węgierskiej, współpracują z zagranicznymi ośrodkami. Od 1998 funkcjonuje również wydawnictwo płytowe BMC. Jednym z najnowszych wydawnictw, którym chwali się BMC jest duet Marcina Maseckiego z Jerzym Rogińskim pt. Ragtime.


Lumen Kávézó

Powstał w 2002 roku jako galeria, mająca promować eksperymentalną węgierską fotografię. Od czasu otworzenia drugiej przestrzeni, działalność instytucji rozszerzyła się o wspieranie rozwoju i zagospodarowania okolicy, rezydencje artystyczne, wspieranie inicjatyw lokalnych, zaangażowanie w projekt międzynarodowy Mindspace oraz regularną organizację koncertów free-jazzowych.

-> Projekt Mindspace

Projekt realizowany jest we współpracy z Instytutem Polskim w Pradze, Instytutem Polskim w Bratysławie i Instytutem Polskim w Budapeszcie.





---
12.09.2018 Praga: Jazz Dock

Młynarski Masecki Jazz Band | IRCHA Clarinet Trio | Mikołaj Trzaska (PL) & Peter Vrba (CZ)

21.09.2018 Bratysława: a4 - Priestor súčasnej kultúry

Młynarski Masecki Jazz Band | Wacław Zimpel solo | Wacław Zimpel (PL) & Tomáš Prištiak (Tante Elze) (SK)

22.09.2018 Budapeszt: Opus Jazz Club

Młynarski Masecki Jazz Band

23.09.2018 Budapeszt: Lumen Kávézó

Wacław Zimpel solo | Wacław Zimpel (PL) & Balázs Pándi (HU)

culture.pl