BASTARDA // NIGUNIM

25 kwietnia o godzinie 20.00 w Firleju będzie można posłuchać chasydzkich Nigunów w wykonaniu zespołu Bastarda.

Data wydarzenia:
2022-04-25, godz. 20:00
Bilety:
35,00 zł (przedsprzedaż)
50,00 zł (w dniu wydarzenia)


O koncercie

Paweł Szamburski (klarnet), Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela) oraz Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) sięgają po mistyczne, żydowskie pieśni bez słów – chasydzkie Niguny. Rozwój Nigunów, które niejednokrotnie czerpały z lokalnych tradycji i wzorów muzycznych w kulturze chasydzkiej datuje się na XVIII wiek. To wyjątkowe modlitwy, za pomocą których w zbiorowym śpiewie i tańcu, w euforycznym uniesieniu chasydzi docierają do „komnaty Boga”. Bastarda czerpiąc głównie ze spuścizny dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów Moshe Bieregowskiego odkrywa przed nami piękno żydowskich melodii, eksplorując i filtrując je przez unikatowy, ukształotowany już język zespołu. Sylabiczne pieśni chasydów pozwalają artystom na swobodną improwizację oraz bardzo osobistą, intymną formę wypowiedzi. Inspirująca jest dla Bastardy także wewnątrzmuzyczna, narracyjna siła Nigunów. Bez słów opowiadają one o radości i smutku, o życiu w pełnym spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną niemal ekstatyczną afirmacją życia. Mistyczne kompozycje tworzą przestrzeń, w której artyści poruszają się z ogromną swobodą, wielką klasą, wiedzą i wrażliwością tworząc nowatorskie, wybitne dzieło o niezwykłej sile i urodzie.

Posłuchaj:









O zespole
BASTARDA to zespół powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela)oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Grupa wydawniczo i środowiskowo związana z wytwórnią Lado ABC, jest również partnerem międzynarodowego projektu badawczego HERA "Sound Memories. The Musical Past in Late - Medieval and Early Modern Europe". Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają niejednokrotnie się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory - budują pomost łączący odległe w czasie muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Muzyka Bastardy to współczesna, oryginalna i bardzo osobista wypowiedź wsparta na bogatych tradycjach muzycznych.


Bastarda ma w repertuarze trzy płyty:

1. "Promitat eterno" (Lado ABC 2017),
Podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 -
ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i
Wschodniej. Muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami
pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii - osiągnęli niezwykle oryginalny głos w interpretacji muzyki
Piotra z Grudziądza.

2. "Ars moriendi" (Lado ABC 2019)
W całości poświęconemu tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej, w której śpiewy chorałowe, psalmy
pokutne, litanie, motety przeplatały się podczas całego rytuału w głęboko symboliczny sposób. Bastarda
przeistacza ten dawny muzyczny rytuał: kilkusetletnie śpiewy chorałowe rozbijają się na małe odcinki, stale
zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. To, co pozostało, to współczesna
medytacja nad śmiercią. Opieka merytoryczna oraz dobór repertuaru przygotowane zostały przez wybitnego
muzykologa Antonio Chemottiego. Pojawiają się tu min. kompozycje C. Festa, J. Desprez, G. du Fay, C. de
Morales.

3. "Nigunim" (Multikulti Projekt 2020)
Trzeci album poświęcony mistycznym pięśniom chasydzkim z XVIII i XIX wieku - nagrany został na żywo w
studiu koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, w ramach festiwalu "Muzyka Wiary Muzyka Pokoju". Muzycy
czerpiąc głównie ze spuścizny chasydzkiej dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów Moshe
Bieregowskiego - odkrywają piękno dawnych, żydowskich melodii - opracowując je w specyficzny dla siebie
sposób i filtrując przez unikatowy, ukształotowany już język zespołu. Dla Bastardy niezwykle inspirująca jest
również wewnątrzmuzyczna siła narracyjna Nigunów. Bez słów opowiadają o radości i smutku, o życiu w pełnym
spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec
świata, a radosną niemal ekstatyczną afirmacją życia.

Zdjęcia: M. Staszyński

Wydarzenie na Facebooku
BASTARDA // NIGUNIM / Firlej / 25.04.2022

Informujemy, że bar jest nieczynny. 




Opis koncertu w języku łatwym do czytania – ETR (EASY TO READ)

25 kwietnia o 20.00 odbędzie się koncert zespołu Bastarda.
Na koncercie usłyszysz żydowskie pieśni bez słów. 
Bilety kosztują 35 zł do dnia koncertu. 
Bilety kosztują 50 zł w dniu koncertu. 
Bilet możesz kupić na stronie internetowej.
Aby kupić bilet wejdź w link:
http://www.firlej.wroc.pl/shop?event_id=954&step=1

Data publikacji: