Trzaska - Vrba - Tokar - Pándi w Budapeszcie [SĄSIEDZI 2]

W ramach projektu "Sąsiedzi 2" w Opus Jazz Club w Budapeszcie odbędzie się koncert wybitnych muzyków Mikołaja Trzaski, Petra Vrby, Marka Tokara oraz Balázsa Pándi.

Data wydarzenia:
2020-10-14, godz. 20:00
Bilety:
wstęp wolny
Sprzedaż biletów:
https://bmc.jegy.hu/program/europus-trzaska-vrba-tokar-pandi-plczuahu-119819/689730

MIKOŁAJ TRZASKA [PL]

Ikona polskiej sceny improwizowanej. Kompozytor, saksofonista, klarnecista basowy. Współzałożyciel, saksofonista grupy Miłość, jeden z głównych filarów tzw. sceny yassowej. Odnosi sukcesy również jako autor muzyki filmowej - komponował i nagrywał muzykę m.in. do filmów Wojciecha Smarzowskiego, jak Róża, Wołyń, Pod Mocnym Aniołem, Drogówka czy Kler. Współpracował m.in z takimi muzykami, jak: Jurij Andruchowycz (Andruchoid), Clemetine Gasser, Noël Akchoté, Peter Friis Nielsen, Peeter Uuskyl, Paul Wirkus, Johannes Firsch, Peter Ole Jorgensen,Tymon Tymański, Leszek Możdżer, Peter Brötzmann, Marcin i Bartłomiej Oleś, Tomasz Stańko, Lester Bowie, Ken Vandermark, Joe McPhee, Fisz i Emade. W projektach Shofar i Ircha Clarinet Quartet (Trzaska/Szamburski/Górczyński/Zimpel) łączy muzykę improwizowaną z tradycyjną muzyką żydowską. Laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2003 i 2012.

http://www.trzaska.art.pl

 

BALÁZS PÁNDI [HU]

Węgierski perkusista, którzy brał udział w wielu projektach na pograniczu różnych gatunków muzycznych (dark   jazz, free jazz, free improvisation, experimental rock, noise, avantgarde). Współpracował z Merzbow, Venetian   Snares, Zu, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, Obake, Metallic Taste of Blood, Matsem Gustaffsonem, Joe   Morrisem, Ivo Perelmanem, Jamie Saftem, Wadada Leo Smithem, Thurston Moorem, Keiji Hano, Marco   Eneidim,  K K Nullem, Roswellem Ruddem i Trevorem Dunnem.Od lat nagrywa wydawnictwa z Keiji Haino,   Merzbow . Jest znany na scenie noise, break core, doom metal oraz cenią go muzycy sceny improwizowanej.

Balázs Pándi na facebooku

 

PETR VRBA [CZ]

Multiinstrumentalista znany z eksperymentów na polu wolnej improwizacji, do których najczęściej wykorzystuje trąbkę, klarnet, wibrujące głośniki i rozmaite obiekty znalezione. Uchodzi za jedną z najważniejszych postaci praskiej sceny eksperymentalnej. Współpracował z wieloma muzykami m.in Xavier´em Charles´em, Axel´em Dörner´em, Isabelle Duthoit, Kai Fagaschinskim, Franz´em Hautzinger´em, Chris´em Heenan´em, Matthew Goodheart´em, Christof´em Kurzmann´em, Seijiro Murayamą, Ivan´em Palacký, Miro Tóth´em, Michael´em Zerang. Razem z amerykańskim kompozytorem George Cremaschi brał udział w Praskiej Orkiestrze Improwizowanej oraz został zaproszony do współpracy ze słowackim zespołem Möbius.

http://www.vrrrba.cz/

    

MARK TOKAR [UA]

Mark Tokar jest kluczową figurą ukraińskiej sceny improwizowanej. To pierwszy ukraiński muzyk, który wystąpił na prestiżowym festiwalu jazzowym w Chicago w 2012 roku. Jego pierwszy album „Yatoku” (z Yurijem Yaremczukom i Klausem Kugelem) został wydany przez Not Two w 2006 roku. Potem kariera Marka Tokara gwałtownie się rozwinęła. Od 2007 roku jest członkiem projektu Ken Vandermark Resonance, jako muzyk grał w wielu projektach i na różnych festiwalach w USA, Niemczech, Polsce, Austrii, Francji, Ukrainie, Rosji, Chorwacji, Słowenii, we Włoszech, na Węgrzech, Litwie, Łotwie, w Gruzji, Azerbejdżanie, Luksemburgu, Izraelu i w Czechach.

Mark bierze udział w takich międzynarodowych projektach jak wspomniany już projekt rezonansu Kena Vandermarka, a także Undivided, Five Spot, Four, Varpaj, Yatoku, 2014, Ultramarine, Collective Four. Jednocześnie jest liderem międzynarodowych projektów: Leo'm'art, Mark Tokar Quintet i Avtokar. Jest również współzałożycielem i uczestnikiem takich projektów literackich i muzycznych, jak: „Albert lub najwyższa forma egzekucji”, „Antonycz w domu”, „Morele z Donbasu”, „Eneida lub niekończąca się podróż”, „V.Stus” i „Na tym polu niebieski jak len”.

Mark Tokar na facebooku

 

Wydarzenie na Facebooku.

***

Dofinansowano w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty".

Projekt realizowany jest dzięki dotacji z programu Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”, który jest częścią Programu Wieloletniego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego NIEPODLEGŁA „Projekty zagraniczne” na lata 2017 – 2022. Za jego pośrednictwem Instytut Adama Mickiewicza wspiera wydarzenia kulturalne realizowane w związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Strategicznym celem programu jest budowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku naszego kraju poza granicami poprzez prezentację i promocję kultury polskiej.

Data publikacji: